Sökning: "gymnasienivå svenska"

Visar resultat 6 - 10 av 121 uppsatser innehållade orden gymnasienivå svenska.

  1. 6. Modersmålsanvändning i svenska som andraspråksundervisning : En kvalitativ intervjustudie av sex gymnasieelevers uppfattningar om lärarens inställning till elevernas modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Bahar Cakir; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; modersmål; svenska som andraspråk; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få en ökad förståelse för hur andraspråkselever uppfattar lärarens syn på elevernas modersmål utifrån ett elevperspektiv. Studien har utgått ifrån kvalitativa intervjuer med sex andraspråkselever på gymnasienivå. LÄS MER

  2. 7. Det finns en plats för alla : En kvalitativ studie om vägledningsarbetet med nyanlända på språkintroduktion

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karim Tano; Juliana Tekin; [2023]
    Nyckelord :Career counselor; language introduction; newly arrived; guidance; Studie- och yrkesvägledare; språkintroduktion; nyanländ; vägledning;

    Sammanfattning : Skolorna i Sverige har tagit emot många nyanlända elever och trots erfarenheten identifieras detfortfarande utvecklingsområden, framför allt inom studie- och yrkesvägledning. Vi har valt attundersöka studie- och yrkesvägledares perspektiv på vägledningsarbetet med nyanlända elever påspråkintroduktion. LÄS MER

  3. 8. ChatGPT in English Class : Perspectives of students and teachers from Swedish Upper Secondary schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Yuchen Zeng; Tanzima Mahmud; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence AI ; English language teaching ELT ; Upper-secondary students.;

    Sammanfattning : Studien utforskade användningen av den Artificiell Intelligens chatbot, ChatGPT, i undervisningen av engelska (ELT) och hur elever och lärare på svenska gymnasieskolor uppfattade användningen av ChatGPT i engelskundervisningen. Studien har samlat båda kvantitativa data från 63 gymnasieelever genom en online-enkät och kvalitativa data från intervjuer med två engelsklärare på gymnasienivå. LÄS MER

  4. 9. Skräckens transformerande potential : En litteraturstudie om skräcklitteraturens didaktiska potential i ämnet svenska på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elina Wieser; [2023]
    Nyckelord :Affektivt läsande; litteraturdidaktik; svenska; skräcklitteratur; gymnasieskolan; transformativt lärande; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att granska kvalitativ forskning om användandet av skräckgenren i litteraturundervisning i skolan och presentera detta på ett överblickbart vis. Forskning inom ämnet skräcklitteraturstudier på svenska är begränsad och det finns därför lite material för lärare på gymnasienivå att utgå eller hämta stöd från, när det gäller specifikt skräck. LÄS MER

  5. 10. Elevers talrädsla i gymnasiet : En kvalitativ studie om hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helin Levin; [2023]
    Nyckelord :Gymnasiet; Kvalitativ; Muntlig framställning; Svenska 3; Strategier; Talrädsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elevers talrädsla påverkar deras självförtroende i ämnet svenska på gymnasiet. Studien syftar även till att undersöka vilken typ av stöd och vilka strategier elever behöver samt hur lärare kan hjälpa elever att övervinna talrädsla för att öka deras självförtroende i samband med undervisningen i ämnet svenska. LÄS MER