Sökning: "gymnasienivå svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade orden gymnasienivå svenska.

  1. 16. Vem är modelläraren? : En kvalitativ analys av lärarhandledningar för litteraturundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Clara Hansson; Ida Andersson; [2022]
    Nyckelord :Model teacher; model reader; teaching materials; teaching guide; literature studies; high school; Swedish; Modellärare; modelläsare; läromedel; lärarhandledning; litteraturundervisning; gymnasieskola; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärarhandledningar för litteraturundervisning på gymnasienivå är konstruerade, för att se vilka föreställningar om svensklärare som framställs i dem. För att undersöka detta används en kvalitativ analys som fokuserar på uppgiftskulturen i lärarhandledningarna, och de didaktiska frågor som kan besvaras genom materialet. LÄS MER

  2. 17. Facing the Fake News in the Swedish EFL Classroom : A content analysis of exercises addressing fake news at  upper secondary level

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fanny Vik; [2022]
    Nyckelord :fake news; upper secondary level; Swedish EFL classroom; critical reading; source criticism;

    Sammanfattning : Fake news is nowadays part of our everyday lives, especially for those who are exposed to social media. As 8 out of 10 Swedish teenagers mainly read news on social media, this study was conducted to investigate to what extent students are taught to deal with fake news. LÄS MER

  3. 18. Tv-spelsanalys i svenskämnet? : En didaktiskt motiverad analys av Portal enligt Henry Jenkins tv-spelsteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Johannes Löf; [2022]
    Nyckelord :Tv-spel; datorspel; Portal; narrativ; tv-spelsnarrativ; berättande; Henry Jenkins; ludologi; narratologi; spatial berättelse; tv-spelsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur berättarteknik i tv-spel skulle kunna undervisas om på gymnasienivå. Hur teoretiserar vi det mediespecifikt narrativa i tv-spel, det vill säga hur spelmekaniken i sig förmedlar en narrativ upplevelse, och hur kan denna teoretisering i sin tur anpassas för undervisning? För detta ändamål analyseras här tv-spelet Portal med hjälp av den teori om tv-spelsnarrativ som Henry Jenkins lägger fram i ”Game Design as Narrative Architecture” (2004), där han särskiljer fyra sätt som tv-spel förmedlar berättelser genom sin spatiala design: suggestiva rum, utagerade berättelser, inlemmat narrativ, framväxande narrativ. LÄS MER

  4. 19. "Det är inte bortkastad tid" : En fallstudie om språkutvecklande matematikundervisning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elisa Pitkälä; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; matematik; svenska som andraspråk; andraspråkselever; språkutveckling;

    Sammanfattning : Elever som har svenska som sitt andraspråk står i matematikundervisningen inför den dubbla utmaningen att parallellt tillägna sig det svenska språket och ämnesinnehållet. Utifrån det framstår det som viktigt att arbeta språkutvecklande i matematik eftersom då är både språket och ämneskunskaperna i fokus. LÄS MER

  5. 20. "Det mesta i skolan är ändå svenska i slutändan" : Svensklärares attityder till och erfarenhet av svenskämnets roll i ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emily Jennsjö; [2021]
    Nyckelord :ämnesövergripande; ämnesöverskridande; tvärvetenskapligt;

    Sammanfattning : I skolans uppdrag ingår att förbereda elever för att verka i samhället och möta en komplex verklighet som snabbt förändras. Många av de problem som samhället ställs inför kräver lösningar med bidrag från flera olika discipliner. LÄS MER