Sökning: "högläsningsaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet högläsningsaktiviteter.

  1. 1. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Hahne; Madelene Hammarström; [2024]
    Nyckelord :Participation; reading aloude; Preschool teatcher; language development; realization arena; Delaktighet; högläsning; förskollärare; språkutveckling; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER

  2. 2. Lågstadielärares perspektiv på högläsningsaktiviteter : En intervjustudie om lärares didaktiska utgångspunkter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessie Nilsson; Hanna Sörberg; Emma Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :högläsningsaktivitet; lärare; lågstadieelever; didaktiska modeller;

    Sammanfattning : Föreliggande kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka lärares didaktiska utgångspunkter vid högläsningsaktiviteter i förskoleklass, årskurs ett, två och tre (F-3). För att ta reda på lärares didaktiska utgångspunkter utgår studien från frågeställningarna vilka didaktiska val ligger till grund för lärares högläsningsaktiviteter och på vilka sätt genomför lärare högläsningsaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. ”Ungarna är duktiga på att förstå bortom orden och mellan raderna.” : En enkätundersökning om högläsning och poesi i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Madeleine Berg; Tova Ottander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra hur lärare som jobbar i förskoleklass upplever sitt eget förhållningssätt till högläsning och samtal inom skönlitteratur och framför allt arbetet med En bro av poesi Studien genomfördes genom en kvantitativ enkätundersökning med frågor som behandlade dels generell läsning av skönlitteratur i förskoleklass, dels boken En bro av poesi. Boken är en poesisamling som skapades för att stimulera till poesiläsning och samtal om poesi med elever i unga åldrar. LÄS MER

  4. 4. Högläsningsaktiviteter som bidrar till barns språkutveckling : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Nordvall; Linn Claesson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I studien undersöks förskollärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling genom högläsningsaktiviteter. Det som studeras är förskollärares sätt att planera och genomföra högläsningsaktiviteter samt på vilket sätt deras arbetssätt är gynnsamt för barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Allt är möjligt i sagans värld : En studie om undervisningsmiljöer i förskolans högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Justina Kanapickaite; Nora Wennberg; [2021]
    Nyckelord :Undervisningsmiljöer. Högläsning. Kvalitet. Yrkeserfarenheter. Barnskötare. Förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka undervisningsmiljöer i förskolans högläsningssituationer. Studien blir angelägen då det saknas forskning inom ämnet. Genom vår undersökning vill vi få syn på hur pedagoger skapar möjligheter för barns utveckling och lärande. LÄS MER