Sökning: "handkontroll"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade ordet handkontroll.

  1. 11. Intuitivt kontrollschema : En möjlighet till ökad lärbarhet för spelkontroller

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Per Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Kontrollscheman; Intuition; Lärbarhet; Spelkontroller; Speldesign;

    Sammanfattning : Spelare behöver lära sig kontrollera ett spel innan de kan få en god upplevelse, men det kan ofta vara svårt att lära sig använda en handkontroll. Naturlig mappning, affordance och tutorials hjälper enbart i vissa fall. Det finns dock indikationer på att intuitiva kontroller skulle kunna fungera, men ingen forskning inom området existerar. LÄS MER

  2. 12. Electrical skateboard with cruise control : Comparing energy consumption with and without cruise control

    Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :LUKAS PRUSAKIEWICZ; FREDRIK LINDSTROM; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The use of electric skateboards as small transport vehicleshas gained in popularity during the latest years, and thereare numerous manufacturers on the market.This report will go through the building of an electricskateboard and implementation of a cruise control. LÄS MER

  3. 13. Implementation and Evaluation of a Different Way of Displaying Games in Virtual Reality

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för kreativa teknologier

    Författare :Daniel Hildesson; Filip Hintze; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : With the recent rise of virtual reality (VR) and head-mounted displays (HMDs), an increasing number of developers have started developing for this relatively new way of displaying content to the user. It is common to experience severe discomfort and symptoms much like Motion Sickness (MS) when using input methods that control the player’s position in the virtual world. LÄS MER

  4. 14. Gaze Teleportation in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Andreas Linn; [2017]
    Nyckelord :Virtual reality; VR; Eye-tracking; locomotion; user study; teleportation;

    Sammanfattning : This paper reports preliminary investigations into gaze teleportation, a locomotion interaction inside virtual reality in which the user can push a button and teleport to the point at which they are looking. The results could help future application creators design intuitive locomotion interfaces to allow users to more easily scale virtual worlds larger than their play space. LÄS MER

  5. 15. Gång- och rotationshastigheter för effektiv navigering i VR

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Informationskodning

    Författare :Sebastian Wikström; [2017]
    Nyckelord :virtual reality; head-mounted-displays; navigation; motion sickness; virtuell verklighet; vr; hmd; navigering; hastigheter; rörelsesjuka;

    Sammanfattning : Virtuell verklighet (VR) har under de senaste åren fått en uppsving i popularitet. Rörelsesjuka i VR har länge varit ett problem och är idag fortfarande ett stort hinder för kommersiell succé. Detta arbete ämnar till att implementera stöd för Oculus Rift i programmet Configura, och utvärdera navigering med handkontroll i en VR-miljö. LÄS MER