Sökning: "handledare gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden handledare gymnasieskolan.

  1. 1. Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Lorentzon; Linda Ljungström; [2023-10-18]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; särskilt stöd; gymnasial yrkesutbildning; handledare; samverkan; dilemma;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. LÄS MER

  2. 2. Språket som demokratisk rättighet : Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Caroline Lundgren; [2022]
    Nyckelord :gymnasieskolan; samhällsorienterande ämnen; språklig tillgänglighet; stöd; ämnesspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lundgren, Caroline (2022). Språket som demokratisk rättighet – Lärares erfarenheter av språklig tillgänglighet i samhällsorienterande ämnen i gymnasieskolan. Speciallärarprogrammet. Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Läroplanens betygskriterier och mål i instrumentkurserna : En studie i musikalisk bedömning i gymnasieskolan

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Oscar Olsén; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalundervisning; gymnasieskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Det här utvecklingsarbetet tar avstamp i de olika problematiska aspekter som kan uppstå vid bedömning av gymnasieelevers musikaliska prestationer. Det handlar i synnerhet om de vaga och subjektiva målformuleringar som finns skrivna i läroplanens kursmål gällande instrumentalspel. LÄS MER

  4. 4. Språk som resurs i klassrummet : Nyanlända elevers språkliga resurser vid undervisning av ämnesrelaterad svenska i ämnena matematik och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tobias Lööw; [2020]
    Nyckelord :svenska med didaktisk inriktning; ämnesrelaterad svenska; gymnasieskola; språkintroduktion; matematik; samhällskunskap; flerspråkiga elever; nyanlända elever; flerspråkighet som resurs;

    Sammanfattning : Föreliggande studie skrevs inom ett pågående forskningsprojekt på Linnéuniversitet i Växjö med titeln Nyanlända elever i gymnasieskolan – en tvärvetenskaplig studie om språkutveckling, ämnesspråk och social inkludering. Projektledar, och handledare för denna uppsats, var professor Päivi Juvonen. LÄS MER

  5. 5. Det kommunala aktivitetsansvaret : En viktig insats för att få tillbaka ungdomar i studier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Wennbergen; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att beskriva analysera den vägledning som finns tillgänglig för de ungdomar som omfattas av det Kommunala aktivitetsansvaret. Studien innefattar två forskningsfrågor: Hur ser de handledare respektive studie- och yrkesvägledare på behovet av vägledning för de ungdomar som omfattas av det kommunala aktivitetsansvaret? Hur ser handledare respektive studie- och yrkesvägledare på frågan om en studie- och yrkesvägledare kan vara en resurs för de ungdomar som står utanför gymnasieskolan? Data samlades genom kvalitativa intervjuer med handledare verksamma i det kommunala aktivitetsansvaret och två studie- och yrkesvägledare verksamma för kommunens invånare i behov av vägledning. LÄS MER