Sökning: "hjälpmedel för barn med ADHD"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden hjälpmedel för barn med ADHD.
1. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER
2. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitetSammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER
3. Arbetsterapeuters erfarenheter av kognitivahjälpmedel för barn med neuropsykiatriskafunktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ochAutismspektrumtillstånd (AST) är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som påverkarbarn i deras vardagliga aktiviteter. Diagnoserna ger svårigheter i tidshantering, planering ochinitiera aktiviteter. LÄS MER
4. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabiliteringSammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER
5. ADHD-begreppet ur ett specialpedagogiskt perspektiv : Hur arbetar lärare praktiskt i skolan när elever diagnosticerats?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur pedagoger och lärare arbetar för att ge stöd till elever som diagnosticerats med ADHD. Frågeställningen som jag ville besvara är kan man dela in lärarnas synsätt på eleverna i ett relationellt och kategoriskt perspektiv? Metoden var intervju och resultatet pekar i en viss riktning på hur lärarna arbetar för att hjälpa elever som diagnosticerats med ADHD. LÄS MER