Sökning: "Skolmöbler"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Skolmöbler.

  1. 1. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  2. 2. Ljuddämpad stol för elever i årskurs F - 6 - Soundproof chair for pupils in primary school

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Sara Storm; [2012]
    Nyckelord :Ellen; Soundproof; School; Chair; Primary; Child; Soundergonomic; Ljuddämpad; Ljuddämpning; Skolstol; Elevstol; Ljudergonomi; Stol;

    Sammanfattning : Uppsatsen är ett examensarbete på 22,5 hp, som kom till på uppdrag av SONOinredningar och Tranås skolmöbler och har utförts av Sara Storm, student påProduktdesignprogrammet vid Malmö högskola, under våren 2012.Arbetet behandlar klassrummens ljudmiljö i låg- och mellanstadieskolor samthur elever sitter i sina stolar. LÄS MER

  3. 3. Klassrummet - barnens arbetsplats : Klassrumsmiljöns betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Annika Samuelsson; [2006]
    Nyckelord :Klassrumsmiljö; rumsutformning; färg; ljus; ljud; skolmöbler; temperatur och luft; kvalitativ metod; fenomenografi.;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som sitt syfte att utröna om klassrumsmiljön har någon betydelse för inlärningen. I litteraturbakgrunden diskuteras faktorer relevanta för syftet. Faktorer som belyses är färg, ljus, temperatur och luft, ljud och skolmöbler samt rumsutformning. LÄS MER