Sökning: "hur observerar man barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden hur observerar man barn.

  1. 1. "Man kan inte alltid trolla med knäna" Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Bergstrand; [2019]
    Nyckelord :Pedagogiska insatser; Förhållningssätt; Lärmiljö; Motivation; Observation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Bergstrand, Anna (2019) ”Man kan inte alltid trolla med knäna”- Specialpedagogers uppdrag med att utveckla tillgängliga lärmiljöer. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med genus i förskolan : Den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tekeste Sofie; [2016]
    Nyckelord :Genus; förskola; den pedagogiska måltiden; observation; intervju;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här studien är att undersöka förskolans genusarbete under den pedagogiska måltiden, och att i denna pedagogiska miljö se på det samtal som råder mellan pedagog och barn samt mellan barnen. Forskning har visat att samspelet under den gemensamma måltiden ger stora möjligheter att stimulera barnens utveckling och att samtalet är av yttersta vikt vad gäller påverkan av den utvecklingen Detta gäller både de barn som är involverade i samtal och de barn som observerar, oavsett om samtalet är planerat och/eller styrt av pedagogen eller inte. LÄS MER

  3. 3. Barn från utsatta miljöer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann Carlberg Ferdell; [2011]
    Nyckelord :barn som far illa; bemötande; lyhördhet; utsatta barn;

    Sammanfattning : AbstractCarlberg Ferdell, Ann (2011) Barn från utsatta miljöer. Fem pedagoger berättar om hur de förstår och arbetar med utsatta barn.Lärarutbildningen, Malmö HögskolaDetta arbete handlar om utsatta barn och vilka signaler pedagogerna uppmärksammar när de misstänker att ett barn far illa. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Rosdahl; Caroline Carlsson; [2010]
    Nyckelord :konflikthantering; förskola;

    Sammanfattning : Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med konflikter och konflikthantering mellan barn. Intresset för ämnet konflikt började när vi hittade en artikel av Gunilla Granath där hon beskriver konflikter som något positivt. Mer om artikeln återkommer vi till i inledningen. LÄS MER

  5. 5. Förskolemiljöns betydelse för barns lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Åsa Lindgren; Kajsa Lindälv; [2010]
    Nyckelord :material; förskolemiljö; fysisk miljö; miljön i förskolan;

    Sammanfattning : Bakgrund:Friedrich Fröbel grundade tyska Kindergarten som motsvarar den svenska förskolan. För att främja barns utveckling menade han att de vuxna skulle ansvara för utformningen av miljön och tillgodose deras behov. Materialet är en förutsättning för att barnen ska utvecklas, det skall vara utmanande och väcka intresse. LÄS MER