Sökning: "hur vi läser"

Visar resultat 21 - 25 av 457 uppsatser innehållade orden hur vi läser.

  1. 21. Skolläsningen och skönlitteraturens plats i klassrummet. : En enkätstudie om lärares uppfattningar om sitt arbete kring skönlitteratur i årskurs F-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ulrika Wiklund; Ida Wirström; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; lärarutbildningen; litteraturdidaktik; läsmotivation; Lgr 22;

    Sammanfattning : I denna studie kommer vi att redogöra för hur lärare tillgängliggör skönlitteratur i klassrummet och undervisningen och hur de uppfattar sin förmåga att välja skönlitteratur till sina elever. Vi har valt en kvantitativ enkätstudie utifrån tre forskningsfrågor om lärares uppfattningar kring sin förmåga att välja skönlitteratur som stimulerar och motiverar elever till läsning och i vilken utsträckning de anser sig använda skönlitteratur i undervisningen. LÄS MER

  2. 22. Hybrid Microwave Resonator-Nanoscale Conductor Systems

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Daniel Larsson Persson; [2023]
    Nyckelord :Circuit Quantum Electrodynamics; Open Quantum Systems; Gaussian States; Two-Mode Two-Photon Jaynes-Cummings Model; Jaynes-Cummings Model; Lyapunov Equation; Phase-Space Description; Duan Criterion; Entanglement; Light-Matter Interaction; Mean Field; Double Quantum Dot; Harmonic Oscillator; Two-Mode Squeezing; Symplectic Form; GKSL Equation; Lindblad Equation; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Entanglement is a fundamental aspect of quantum computation and quantum information processes. In this work, we analyse the entanglement of two microwave resonators when connected to a semiconductor double quantum dot. LÄS MER

  3. 23. Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Stina Englund; Maja Allgulander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. LÄS MER

  4. 24. Parallel Query Systems : Demand-Driven Incremental Compilers

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Christofer Nolander; [2023]
    Nyckelord :Query Systems; Parallelism; Incremental Computation; Compiler Architecture; Dependency Tracking; Query system; Parallelism; inkrementella beräkningar; kompilatorer; beroende spårning;

    Sammanfattning : Query systems were recently introduced as an architecture for constructing compilers, and have shown to enable fast and efficient incremental compilation, where results from previous builds is reused to accelerate future builds. With this architecture, a compiler is composed of several queries, each of which extracts a small piece of information about the source program. LÄS MER

  5. 25. Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Hall; Martina Appel; [2023]
    Nyckelord :Läsning; pojkar; motivation; tidig läsundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. LÄS MER