Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Understanding the Management Control System Used by Hybrid Companies : A Case Study of IKEA and MIO.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Laury Chaussée; Marine Foray; [2018]
    Nyckelord :Hybrid companies; management control; Porter theory; pure strategy; tight control; furniture industry; IKEA; MIO;

    Sammanfattning : Due to the globalization, companies have to review their strategy permanently. In the same way, they need to choose the right management control system which will be in line with their strategy. Recent research has been made and it was highlighted that new strategies have been created to face up to the globalization and stay competitive. LÄS MER

  2. 2. CSR: Frivilligt eller påtvingat? : Ett strategiskt perspektiv på IKEAs hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Höglund; Tommy Abdulmasih; [2017]
    Nyckelord :CSR; hållbarhet; rapportering; strategisk; responsiv; etisk; legitimitet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur strategiskt IKEA arbetar med CSR, genom att studera hur de hanterar samhällets förväntade krav för att uppnå legitimitet. Metoden var kvalitativ och genomfördes som en innehållsanalys, baserad på sekundärdata. LÄS MER

  3. 3. The competitive advantage of IKEA and IKEA in China

    Magister-uppsats, Ämnesavdelningen för industriell ekonomi

    Författare :zhi li; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract   Title:        The competitive advantage of IKEA and IKEA in China   Author:      Zhi Li   Supervisor:   Lars Steiner   Purpose:     The main purpose of this master thesis is to describe the IKEA concept and discuss the application in China. After research the history of IKEA, interview with the manager of IKEA store, and find the information from the web and thesis, use the theory of competitive advantage to describe the IKEA concept and the competitive advantage which is the way that IKEA used to get the success. LÄS MER

  4. 4. Etableringshinder på den ryska respektive tyska marknaden : En fallstudie av Ikea

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Lotta Forsman; Matilda Albrecht; [2007]
    Nyckelord :Russia; Germany; Trade barriers; Cultural differences; Ikea; Ikea; Ryssland; Tyskland; Handelshinder; Kulturella skillnader;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och inhämta information om den ryska och den tyska marknaden, både vad gäller lagar och restriktioner samt kulturskillnader, för att på så sätt få fram information som kan vara till nytta för svenska företag som funderar på att etablera sig på någon av dessa marknader. Metod: Studien är kvalitativ och resultat har erhållits genom en fallstudie av Ikea och de problem företaget upplevde vid etableringen i Ryssland och Tyskland. LÄS MER

  5. 5. Cost Leadership and Differentiation-: An investigation of the fundamental trade-off between Porter’s cost leadership and differentiation strategies

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Martina Minarik; [2007]
    Nyckelord :generic strategies; cost leadership; differentiation; Porter 1980 ; trade-off;

    Sammanfattning : This thesis examines the fundamental trade-off between low cost and differentiation strategy at a business strategy level. In 1980 Porter introduced a model of generic strategies that has influenced much of the current thinking in strategy formulation. LÄS MER