Sökning: "impression management"

Visar resultat 16 - 20 av 292 uppsatser innehållade orden impression management.

  1. 16. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aleksandar Pijunovic; Hugo Rosén; Elin Woldt; [2023]
    Nyckelord :IFRS 16; Redovisningskommunikation; Standardövergång; IASB:S föreställningsram; Impression management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER

  2. 17. Spegel spegel på väggen där, säg mig vem som vackrast på sociala medier är?” : En kvalitativ studie om skönhetsfilter och skönhetsretuschering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Marianne Fayete; Jenny Berglund; [2023]
    Nyckelord :Socialmedia; beautyfilters; retouching; youngadults; qualitativemethod;

    Sammanfattning : Social media has become an integral part of the lives of many young people around the world, and has also brought new technical tools, partly in terms of the communication that takes place when publishing images. Researchers have recently become concerned about the potential negative impact that social media use can cause. LÄS MER

  3. 18. Faking During Employment Interviews: An Experiment Investigating the Effect of Descriptive and Injunctive Norm Alignment

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Josefine Gunnarsson; Jonna Ljungström; [2023]
    Nyckelord :Descriptive norms; injunctive norms; impression management; applicant faking;

    Sammanfattning : Previous research has shown that it is common for job candidates to use faking tactics in the context of employment interviews, but situational antecedents of applicant faking has been understudied. Using an experimental design, we aimed to investigate if descriptive and injunctive norms interact to influence the intention to engage in mild types of faking during job interviews. LÄS MER

  4. 19. Svensk, kvinna och konvertit : En intervjustudie om svenska kvinnor som valt islam

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Kristina Johannesson; Louise Rutikanga Ranton; [2023]
    Nyckelord :Swedish female converts; Islamic conversion; swedish Muslims; religious stigmatisation; social exclusion; social inclusion;

    Sammanfattning : The trend among Swedes to convert to Islam has increased in the country, parallel with theupswing of hate crimes against Muslims. This study intends to examine Swedish femaleconverts’ attitudes and relationships, with the Swedish majority society and the Muslimminority group in the country. LÄS MER

  5. 20. Jaget utan filter : – En kvalitativ intervjustudie om självframställning på sociala medieroch vad som styr förväntningar på jaget

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Axelson; Josefine Vesterlund; [2023]
    Nyckelord :BeReal; Diary Notes; Netnography; Qualitative Interviews; Self Representation; Social Media;

    Sammanfattning : This study examines whether the social media platform BeReal can change user behavior related to self-representation and expectations of oneself linked to social norms. The research is analyzed based on the theory about presentation of self in everyday life founded by sociologist Erving Goffman. LÄS MER