Sökning: "inte läxa som läxa"
Visar resultat 11 - 15 av 83 uppsatser innehållade orden inte läxa som läxa.
11. Läxa i matematik: Vad säger forskningen? : Vilka faktorer påverkar effekten av läxa i matematik?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker vilka faktorer som påverkar effekten som läxa har på elevers kunskaper i matematik. Studien visar att läxa är ett komplext fenomen som påverkas av många faktorer och även varierar beroende på ämne. På grund av komplexiteten begränsas studien till att undersöka effekten av läxa på individnivå. LÄS MER
12. Lärares syn på läxor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det finns olika åsikter om läxans syfte inom forskning kring läxor. Läxor är ett omdebatterat ämne i media och det berör nästan alla familjer. Det finns tyvärr inte så mycket forskning om läxans funktion och effekt på elevernas lärande. Läxor förekommer inte i läroplanen och därmed finns det inga tips till undervisade lärare. LÄS MER
13. Läxan i en värld av kunskapskrav och tidsbrist -En studie om lärares uppfattning av läxor och dess effekter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om hur ett antal lärare förhåller sig till läxor. Avsikten är att ta reda på hur lärarna definierar en läxa, varför de använder läxor i sin undervisning och vad de anser att läxorna har för effekter på deras elever. LÄS MER
14. Läxor, ett hjälpmedel eller en onödighet? : Ur ett föräldraperspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Tidigare forskning visar att de flesta föräldrar kan ge stöd i läxläsningen oavsett resurser, samt att detta stöd är mycket positivt för barnen. Kandidatuppsatsen syftar till att undersöka hur elevers läxor och dess utformning kan förbättras utifrån föräldrars perspektiv genom att studera och belysa föräldrars tankar, åsikter och erfarenheter kring läxor. LÄS MER
15. Kunskapshöjare eller energislukare? : En studie om uppfattningar om och användningen av läxor bland lärare.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie var syftet att undersöka lärares uppfattningar om läxor och hur de använder dem i sin undervisning. De teoretiska utgångspunkterna för studien hämtades från Epstein och Van Voorhis (2001). För att svara på frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning, med kvalitativa drag, i april 2019. LÄS MER