Sökning: "interkulturalitet i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden interkulturalitet i förskolan.

  1. 11. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Nathalie Nolin; Carolina Chavez Avelar; [2022]
    Nyckelord :translanguaging; Flerspråkighet; förskoleverksamheter; förskollärare; förskollärarnas inställningar; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett interkulturellt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar för att främja barns flerspråkighet i förskolan. Studien använder en kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats. Fyra semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra deltagande förskollärare. LÄS MER

  2. 12. Interkulturellt arbete i förskolan : En studie om förskolepedagogersinterkulturella arbete och perspektiv i en monokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Vanessa Hernandez Ponce; [2022]
    Nyckelord :interkulturalitet; kulturell mångfald; monokulturell;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie behandlar interkulturalitet i monokulturella förskolor. Det som studeras är hur förskolepedagoger arbetar för värdet av kulturell mångfald i deras verksamhet. Studien är av kvalitativ natur och genomfördes via gruppintervjuer och enskilda intervjuer. LÄS MER

  3. 13. ” Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib’” : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Interkulturell förskola; förskollärare; Flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Samarbetets relation till inskolningen och interkulturalitet : Baserat på vad yrkesverksamma på förskolan anser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linus Iburg; [2022]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool teacher; Interculturality; Introduction to preschool; Samarbete; Förskollärare; Interkulturalitet; Inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka samarbetets relation till inskolning och interkulturalitet. Dataunderlaget för att undersöka denna relation var en enkät, som besvarades av yrkesverksamma på olika förskolor i en medelstor kommun i södra Sverige. LÄS MER

  5. 15. Jag har ju lärt mig de här orden han säger ’khalas’ och ’maj’ och ’halib : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med nyanlända barns språkutveckling.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Safa Noori; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell förskola; Mångkulturella barn; Flerspråkighet; språkutveckling; Nyanlända barn;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur förskollärare, som arbetar i både privata och kommunala förskolor i en mellanstor stad i Sverige, beskriver och resonerar kring sitt arbetssätt med nyanlända och flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan. LÄS MER