Sökning: "interkulturalitet i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 76 uppsatser innehållade orden interkulturalitet i förskolan.

  1. 6. Förskollärares uppfattning av interkulturalitet : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattning,arbetssätt och utvecklingsmöjligheter av interkulturalitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Edfeldt; Zue Zhang; [2023]
    Nyckelord :Interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vi som gjort denna rapport kommer från olika härkomster och har båda mött och interagerat med mångfald under våra VFU-perioder. Vi vet att samhället idag präglas av kulturell och språklig mångfald på grund av den ökade migrationen. LÄS MER

  2. 7. ”(...)om föräldrarna pratar med sina barn ute i hallen, då ska vi säga till föräldrarna´ni får prata svenska´” : Om flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Skye Petersson; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; interkulturalitet; monokulturalitet; inkludering; normer  ;

    Sammanfattning : Språk är en viktig del av varje persons identitet. I Sverige talas idag cirka 200 olika språk utöver svenska. Tidigare forskning visar dock att förskolor inte alltid arbetar med flerspråkighet på ett sätt där barnen har möjlighet att välja vilket språk de vill uttrycka sig på. LÄS MER

  3. 8. Att bygga broar mellan likheter och olikheter : Pedagogers perspektiv om den interkulturella undervisningen i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Nour Mohammad Hafed; [2023]
    Nyckelord :interculture; interculture competence; preschool; diversity; multicultural; interkulturalitet; interkulturell kompetens; förskola; skillnader; mångkulturalitet;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Syftet med studien är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring den kulturella mångfalden i förskolan samt att få en ökad förståelse för vilka möjligheter och utmaningar pedagoger stötar på när det gäller den interkulturella undervisningen i förskolan genom ett interkulturellt perspektiv. Man kommer utifrån semistrukturerade intervjuer med verksamma pedagoger i denna studie få ta del av att det finns variation i kompetens hos pedagoger i förskolan. LÄS MER

  4. 9. En studie om hur förskollärare arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader, för att bidra till kulturell jämlikhet, inom förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Brodin; Jonna Snell; [2022]
    Nyckelord :det sociokulturella perspektivet; interkulturalitet; interkulturellt förhållningssätt; mediering; mångkulturalitet; mångkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare, yrkesverksamma på mångkulturella förskolor, arbetar och förhåller sig till kulturella skillnader för att bidra till kulturell jämlikhet inom förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvalitativ studie där vi intervjuade två förskollärare från två skilda avdelningar på en förskola i en mellanstor stad. LÄS MER

  5. 10. “Vi kan ju inte ha modersmålsundervisning, men vi kan erbjuda möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan främja flerspråkande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Carolina Falk; Emma Anderlycke; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; digitala bilderböcker; gränsöverskridande; identitetsutveckling; interkulturalitet; kommunikation; modersmål; Polyglutt; translanguaging; transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares syn på hur digitala bilderböcker kan användas som ett pedagogiskt verktyg i arbetet med inkludering av flerspråkighet. Metoden var en kvalitativ studie med intervjuer och observationer av fyra förskollärare som arbetar i en flerspråkig miljö. LÄS MER