Sökning: "interkulturalitet i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden interkulturalitet i förskolan.
16. Flerspråkighet som kunskapskälla i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyttjande strategier för att stötta språkutveckling bland flerspråkiga barn i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av fyra förskollärares arbete med att synliggöra strategier i förskolan i ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare stöttar flerspråkiga barn i sin språkutveckling. LÄS MER
17. Främja flerspråkigheten? Eller språkutveckling av det svenska språket? : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkighet i förskolan.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Flerspråkighet är idag mycket utbrett i det svenska samhället och lika så i den svenska förskolan. Enligt våra observationer får andra språk än svenska begränsat utrymme i förskolan och språkundervisningen handlar i stort sett enbart om det svenska språket. LÄS MER
18. Flerspråkighet i förskolan : Möjligheter och hinder i undervisningssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : På många förskolor i Sverige har antalet flerspråkiga barn ökat i takt med attdet sker samhällsförändringar. Flerspråkighet ses som en av förskolornasutmaningar i undervisningen eftersom de förändrade samhällsvillkoren ävenleder till förändringar av förskolans praktik. LÄS MER
19. Mångkultur i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar av deras arbete med mångkultur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur några yrkesverksamma förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med mångkultur i förskolan. Studien utgick från en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
20. Kultur är av värde och den ska få ta plats : En systematisk litteraturstudieav forskning om interkulturaliteti förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Kultur är något som är närvarande i alla människors vardagliga liv, även i förskolan. Dock finns svårigheter i hur pedagoger ska förhålla sig i bemötandet av kulturer som inte är den egna. Interkulturalitet blir därför ett begrepp som blir allt mer centralt i förskolan. LÄS MER