Sökning: "interkulturalitet i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 76 uppsatser innehållade orden interkulturalitet i förskolan.

  1. 16. Flerspråkighet som kunskapskälla i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av nyttjande strategier för att stötta språkutveckling bland flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ajla Hafizovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; interkulturalitet; språkutveckling; strategier;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie av fyra förskollärares arbete med att synliggöra strategier i förskolan i ett språkutvecklande arbete med flerspråkiga barn. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare stöttar flerspråkiga barn i sin språkutveckling. LÄS MER

  2. 17. Främja flerspråkigheten? Eller språkutveckling av det svenska språket? : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkighet i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Vo; Amanda Hjälmeby; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; modersmål; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är idag mycket utbrett i det svenska samhället och lika så i den svenska förskolan. Enligt våra observationer får andra språk än svenska begränsat utrymme i förskolan och språkundervisningen handlar i stort sett enbart om det svenska språket. LÄS MER

  3. 18. Flerspråkighet i förskolan : Möjligheter och hinder i undervisningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Azra Hibic; Anja Markovic; [2022]
    Nyckelord :Cummins four-field model; interculturality; Multilingualism; Translanguaging; Sociocultural perspective; Cummins fyrfältsmodell; interkulturalitet; Flerspråkighet; Translanguaging; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : På många förskolor i Sverige har antalet flerspråkiga barn ökat i takt med attdet sker samhällsförändringar. Flerspråkighet ses som en av förskolornasutmaningar i undervisningen eftersom de förändrade samhällsvillkoren ävenleder till förändringar av förskolans praktik. LÄS MER

  4. 19. Mångkultur i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas beskrivningar av deras arbete med mångkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rommy Silva; Rokaia Abu Saleh; [2022]
    Nyckelord :Mångkultur; Interkulturalitet; Förskola; Förskollärare; Kultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur några yrkesverksamma förskollärare beskriver sina erfarenheter av att arbeta med mångkultur i förskolan. Studien utgick från en kvalitativ forskningsansats i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Kultur är av värde och den ska få ta plats : En systematisk litteraturstudieav forskning om interkulturaliteti förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Fjellman; Sara Nordqvist; [2022]
    Nyckelord :Förskola; interkulturalitet; mångkulturalitet; förskollärare.;

    Sammanfattning : Kultur är något som är närvarande i alla människors vardagliga liv, även i förskolan. Dock finns svårigheter i hur pedagoger ska förhålla sig i bemötandet av kulturer som inte är den egna. Interkulturalitet blir därför ett begrepp som blir allt mer centralt i förskolan. LÄS MER