Sökning: "it övervakning sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden it övervakning sociala medier.

  1. 1. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Lundqvist; Erik Nordmark; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; public service; framtidsstudier; participatory futures; kontrafaktiska scenarier;

    Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER

  2. 2. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marwa Ali; Mikaela Hollgren; [2022]
    Nyckelord :Targeted advertising; privacy; Facebook; big brother effect; panopticon; Riktad reklam; integritet; Facebook; big brother effekten; panopticon;

    Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER

  3. 3. Jag deltar, alltså finns jag - En komparativ studie mellan generationerna Y och Z:s attityder till övervakning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrika De Geer; Hanna Fagerlund; [2020]
    Nyckelord :Generation Y; Generation Z; sociala medier; övervakning; platstjänster; deltagande; kommersiella företag;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka generationerna Y:s, födda 1985–1994, och Z:s, födda 1995– 2005, medievanor med fokus på deras attityder gentemot de övervakningsverktyg som existerar på sociala medier idag. För att studera generationernas attityder gentemot övervakningsverktyg har tre teman konkretiserats: deltagande på sociala medier, övervakning från kommersiella företag, samt övervakning i form av platstjänster. LÄS MER

  4. 4. Om trygghet och övervakningssystem : Enkätstudie om medborgares attityder till kamera- och IT-baserad övervakning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Ida Claesson; [2018]
    Nyckelord :Garland; IT-based surveillance; safe city; Intelligenta IT-system; Intelligent kameraövervakning; trygghet; brottsförebyggande åtgärder; Garland;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar attityder och upplevd trygghet i frågor rörande kameraövervakning och intelligenta övervakningssystem (via sk intelligenta IT-system). En enkätstudie delades via bl.a. sociala medier och totalt besvarades den av 104 respondenter. LÄS MER

  5. 5. Deep Text Mining of Instagram Data Without Strong Supervision

    Master-uppsats, KTH/Programvaruteknik och datorsystem, SCS

    Författare :Kim Hammar; [2018]
    Nyckelord :Natural Language Processing; Information Extraction; Machine Learning; Språkteknologi; Informationsextraktion; Maskinlärning;

    Sammanfattning : With the advent of social media, our online feeds increasingly consist of short, informal, and unstructured text. This data can be analyzed for the purpose of improving user recommendations and detecting trends. LÄS MER