Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Affektens betydelse för kognitivt välbefinnande: en jämförelse mellan infertila kvinnor i Sverige och Iran : en jämförelse mellan infertila kvinnor i Sverige och Iran

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Greta Adner; Evelina Wall; [2014]
    Nyckelord :Infertility; well-being; emotion; culture; Välbefinnande; emotion; infertilitet; kultur;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kulturella skillnader i emotionella och kognitiva aspekter av subjektivt välbefinnande, mer specifikt uttryckt; nivåer av positiva, negativa och balanserade känslor och hur dessa påverkar välbefinnande. Studien innefattar 212 infertilitetsdrabbade kvinnor i det individualistiska landet Sverige och det kollektivistiska landet Iran. LÄS MER

  2. 2. Well-being and distress related to social support and emotions in infertile women : A cross-cultural comparison between Sweden and Iran

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Emelia Mellergård; Liza Trulsson; [2013]
    Nyckelord :Infertility; well-being; distress; social support; emotions; culture;

    Sammanfattning : The present survey study investigated cultural differences in social support, well-being, distress, positive and negative emotions in relation to infertility, by analyzing mean difference, correlation, regression and moderation on these variables. 117 women with primary infertility were recruited from fertility clinics in Sweden and Iran. LÄS MER

  3. 3. E-handel : Jämförelse av användning & utveckling av e-handel mellan Iran och Sverige

    Kandidat-uppsats, Informationssystem

    Författare :Ariga Amirian; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran

    C-uppsats,

    Författare :Niloufar Esmaeili; Mansoureh Naderi; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; barns läs- och skrivutvec;

    Sammanfattning : Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning ochskrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hurdessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige. LÄS MER

  5. 5. Algebra i gymnasieskolan : En jämförelse mellan innehållet i läroböcker i Sverige och Iran

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Omid Heidari Kohan; [2006]
    Nyckelord :Svenska Matematikläroböcker; Skolalgebra; Historisk algebra; Algebra; Al-Khwarizmi; Khayyam; Iranska Matematikläroböcker; Tekniska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Studien handlar om algebra i läroböcker för dagens gymnasieskola. Studien vill också ge förståelse för vilka av ländernas läroböcker som stämmer överens med dagens forskning för att lära skoleleverna att lättare förstå algebran. LÄS MER