Sökning: "johnsson uppsala"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden johnsson uppsala.
1. Domstolsväsendet och rättsstatsprincipen : En empirisk studie om domstolsväsendets rättsstatliga utmaningar utifrån domarkårens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Divergent Paths : Identity Construction in the Yugoslav National Association in Sweden Between 1970–1991
Master-uppsats, Uppsala universitet/Historiska institutionenSammanfattning : In this study, identity construction among Yugoslavs in Sweden is explored through Jugoslaviska riksförbundet i Sverige (Yugoslav National Association in Sweden, JRF). The activities and structure of the JRF are understood through the lens of strategies and perception, grounded in the theoretical frameworks of social identity theory and integration from the migrant perspective. LÄS MER
3. Ett digitalt meningsskapande : En kvalitativ undersökning av meningsskapande under digitala arbetsintroduktioner
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : Under de senaste åren har organisationer, på grund av pandemin och kraven på att arbeta hemifrån, tvingats påskynda sin digitaliseringsprocess. Det har lett till att antalet digitala arbetsintroduktioner har ökat. LÄS MER
4. Upplevelser och erfarenheter av fysioterapeutiska åtgärder hos kvinnor som drabbats av förlossningsskador grad 3–4
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: FysioterapiSammanfattning : Bakgrund: Förlossningsskador kan leda till fysiska och psykiska besvär. Det finns brister och stora variationer i förlossningsvården i Sverige. Det saknas evidensbaserade riktlinjer för fysioterapi inom området och vilka insatser som har effekt är inte helt klarlagt. LÄS MER
5. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER