Sökning: "Grammatiska fel i elevtexter"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Grammatiska fel i elevtexter.

  1. 1. Grammatikpolisen - En kvalitativ undersökning av de vanligast förekommande grammatiska misstagen i Eng5 i två klasser i gymnasieskolan, dess betydelse för textens kvalitet samt kopplingar till kunskapskrav och centralt innehåll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Elmqvist; [2020]
    Nyckelord :Elevtexter engelska 5; Engelska 5 och grammatiken; Grammatiska fel i elevtexter; Grammatikundervisning engelska 5; Vikten av grammatiken i engelska 5;

    Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete undersöker de vanligaste grammatiska felen som elever i två klasser i engelska 5 på gymnasiet gör i sina texter. Elevtexterna är producerade av totalt 22 elever i två klasser på en gymnasieskola i södra Skåne. De tydligaste misstagen och de vanligaste är olika slags fel i verbhanteringen. LÄS MER

  2. 2. Andra och tredjespåksinlärning med fokus mot grammatik i Sveriges grundskola: Spanska som moderna språk M2SP : Felanalys av grammatiska fel för Pretérito Perfecto (perfekti dåtid) vid skriftlig produktion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anton Olsson; [2020]
    Nyckelord :M2SP; andra och tredjespråksinlärning; morfologisk felanalysmodell; grammatik; Pretérito Perfecto; formativt arbetssätt i skrivprocessen.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera förekomst och frekvens av skriftliga fel för det inkluderademomentet i grammatikundervisning för språkval spanska i årskurs 8–9; Pretérito Perfecto(motsvarar svenskans perfekt i dåtid). Vidare syften är att jämföra vilkeninformationsöverföring som sker mellan modersmålet och målspråket och dess relation tillgrammatikinlärning. LÄS MER

  3. 3. Ordföljdsproblematik hos andraspråksinlärare : Inlärarnas transferering av modersmålets ordföljd till svenskan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Catarina Olsson; Nicoleta Radoi; [2017]
    Nyckelord :andraspråk; inlärartext; ordföljd; platshållartvång; processbarhetsteori; satsgrammatik; språk; svenska som andraspråk; transfer; transferering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att granska på vilket sätt ordföljdsregler i modersmålet påverkar inlärningen av ordföljden i svenskan, med tanken på att svenska representerar inlärarnas andra språk. Ytterligare ett syfte med vår studie är att undersöka om olika fel skiljer sig mellan inlärare med olika modersmål med utgångspunkt i ordföljdsproblematiken. LÄS MER

  4. 4. “That´s something we people have create in our mind, because we have booring…” : En studie om språklig transfer i elevers skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annina Philip; [2013]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; negativ transfer; andraspråkselev; engelskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att studera svenskans påverkan på inlärning av och skriftproduktion i engelska bland elever i svensk grundskolas senare år och gymnasium. Studien genomfördes genom studier av elevtexter på engelska, där mellanspråkliga fel beroende på negativ transfer från svenska till engelska analyserats och kategoriserats. LÄS MER

  5. 5. Grammatiska fel i elevtexter : En jämförelse av grammatiska felstrukturer hos elever med svenska som modersmål, och elever med svenska som andraspråk.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anne Ekwurtzel; [2012]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; grammatiska strukturer; svenska; modersmål;

    Sammanfattning : .... LÄS MER