Sökning: "klimat demokrati"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden klimat demokrati.
1. Direkt Aktion och Direkt Demokrati : Analys av motiveringarna bakom det politiska agerandet av Återställ Våtmarkerna
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)Sammanfattning : This study aims to establish an understanding about the climate organization ‘Återställ Våtmarkerna’ by identifying motives and considerations that influence the choices made surrounding their protest actions. The study analysed the expressed motivations of actors like the founders to establish motive frameworks. LÄS MER
2. Vem styr beslut? : En kvalitativ studie om hur lokalpolitiska beslut kan främja samhällsrisker ochmedborgares möjligheter att påverka dessa beslut.
Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Risker har i alla tider präglat människan och människan har i alla tider försökt hantera dessa.Klimatrelaterade risker är nutidens mest avgörande utmaning, både ekonomiskt, socialt och etiskt. LÄS MER
3. En rapport om hur svenska kommuner och regioner strategiskt arbetar mot målen i Agenda 2030 och hur detta arbete framgångsrikt implementeras i verksamheten
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik; Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : Agenda 2030 är en global utvecklingsagenda för att utrota fattigdom, skapa fredliga och trygga samhällen samt stoppa klimatförändringar. Världen står för många utmaningar när det gäller vårt klimat och hur snabbt vi förbrukar jordens resurser. LÄS MER
4. "Hållbar utveckling- det är inget man kan välja bort” : En kvalitativ studie av förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med studien är att studera förskolepedagogers erfarenheter om arbetet med hållbar utveckling i förskolan. Då hållbar utveckling är ett nytt begrepp i den reviderade läroplanen för förskolan (Lpfö18) (Skolverket, 2018) fann vi det av intresse att undersöka hur begreppet får betydelse av förskolepedagoger och hur dess betydelse omsätts i olika praktiker. LÄS MER
5. Politisk åskådning som geografiskt fenomen : En kvantitativ analys av ett Nordeuropeiskt invandringskritiskt parti
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Politisk geografisk segregation är prevalent i Europa där befolkningens politiska åskådning varierar kraftigt geografiskt. Europas politiska klimat har de senaste decennierna sett en framfart av den invandringskritiska partifamiljen vilken utmärker sig av sin rurala väljarbas – områden ofta präglade av högt politiskt missnöje till följd av de växande urbana städerna. LÄS MER