Sökning: "kognitiv förmåga elever"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden kognitiv förmåga elever.

  1. 1. En läromedelsanalys om tankesätt och strategier relevanta för räknesättet subtraktion

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Bergstrand; Hanna Johansson; [2023-09-20]
    Nyckelord :Svenska läromedel; subtraktion; subtraktionsstrategier; tankesätt och kognitiv förmåga;

    Sammanfattning : I Sverige utförs Nationella Prov i årskurs tre och resultaten från dessa visar att elever har större svårigheter med Delprov F, som testar elevernas kunskaper i skriftliga räknemetoder, i jämförelse med andra delprov. Även räknesättet subtraktion visar sig vara ett svårare räknesätt för elever i svensk skola. LÄS MER

  2. 2. Rörelsens påverkan på koncentrationen : En experimentell studie om rörelsens påverkan på koncentrationen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Nicolas Wehr; [2023]
    Nyckelord :Fysisk Aktivitet; Koncentration; Elever; Trail Making Test; Kognitiv Förmåga;

    Sammanfattning : Background: Physical activity has a great impact on cognition, it contributes to the brain working faster and more efficiently. Research has shown that physical activity can be a good tool for increasing concentration in young people. LÄS MER

  3. 3. Ord som lärs med kroppen, fastnar de i knoppen? : En studie om vilken påverkan rörelser kan ha på elevers minnesförmåga och om detta kan mätas inom ramen för ett examensarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Nyberg; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; rörelse; kognitiv belastningsteori; cognitive load theory; ordförrådsinlärning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka vilken betydelse ett förkroppsligat lärande, i form av rörelser, har på elevers förmåga att förstå och minnas ords betydelse samt om mätbara resultat kan utläsas baserat på examensarbetets påverkansstudie. I studien söktes även svar på hur eleverna upplevde ett förkroppsligat lärande i form av rörelse undersöktes. LÄS MER

  4. 4. Exploring the Correlation Between Reading Ability and Mathematical Ability : KTH Master thesis report

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Richard Sol; Alexander Rasch; [2023]
    Nyckelord :Reading ability; Mathematical ability; Model optimization; Eye-tracking; Correlation between mathematics and reading; Machine-learning models; Reading Fluency; Reading comprehension; Formative assessment; Ordinal Regression; Spearman’s correlation coefficient; Grid search.; Läsförmåga; Matematisk förmåga; Modelloptimering; Ögonspårning; Korrelation mellan matematik och läsning; Maskininlärningsmodeller; Läsflyt; Läsförståelse; Formativ bedömning; Ordinal regression; Spearmans korrelationskoefficient; Rutnätssökning.;

    Sammanfattning : Reading and mathematics are two essential subjects for academic success and cognitive development. Several studies show a correlation between the reading ability and mathematical ability of pupils (Korpershoek et al., 2015; Ní Ríordáin & O’Donoghue, 2009; Reikerås, 2006; Walker et al., 2008). LÄS MER

  5. 5. Digitala hjälpmedel för den anpassade skolan : En studie om användarinvolvering

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Tilda Ståhl; [2023]
    Nyckelord :Användarinvolvering; anpassad skola; digitala hjälpmedel; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : På den anpassade skolan går elever med någon form av intellektuell funktionsnedsättning, somkan visa sig genom bristande adaptiv eller kognitiv förmåga. Det finns digitala hjälpmedel somkan underlätta lärandet och känslan av delaktighet, men då krävs det att hjälpmedlen fungerarför den målgrupp som det skapas för. LÄS MER