Sökning: "kommunicera behov"
Visar resultat 1 - 5 av 786 uppsatser innehållade orden kommunicera behov.
1. OMVÅRDNADSÅTGÄRDER SOM SJUKSKÖTERSKAN KAN ANVÄNDA FÖR ATT LINDRA ÅNGEST INFÖR MRUNDERSÖKNING. En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige har antalet undersökningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1–2% av alla planerade MRundersökningar ställs in på grund av att patienten upplever ångest eller klaustrofobi. Att drabbas av ångest och oro i samband med undersökningar är vanligt. LÄS MER
2. Kommunikation om egenvård – en intervjustudie med sjuksköterskor som vårdar patienter med akut myeloisk leukemi under cytostatikabehandling
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med AML genomgår en intensiv cytostatikabehandling som kan ge stor påverkan på vardagen och livskvaliteten på grund av symtom och tecken relaterade till sjukdom och behandling. Patienten och närstående har en viktig roll i att utföra egenvård för att förhindra potentiellt livshotande biverkningar. LÄS MER
3. Patienters erfarenheter av vårdpersonals omvårdnad efter fysiskt trauma - en litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sex miljoner människor globalt avlider till följd av trauman årligen. De vanligaste orsakerna är trafikrelaterade skador, suicid, dråp och fallskador. Ett fysiskt trauma inträffar vanligen oväntat där den drabbade har behov av fysisk och psykisk hjälp. LÄS MER
4. Att se personen bakom sjukdom : Utifrån sjuksköterskors erfarenheter
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Personcentrerad vård innebär att tillhandahålla individuellt anpassad vård samt se personen bakom sjukdom, detta ingår i sjuksköterskans kärnkompetenser. Personcentrerad vård fokuserar på respektfull och lyhörd vård som tar hänsyn till individens preferenser, behov och värderingar. LÄS MER
5. Vad kännetecknar forskning om differentierad undervisning och läsundervisning : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Differentierad undervisning har blivit ett brett arbetsområde under de senaste åren. Att arbeta differentierat menas att möta elevernas individuella behov och förutsättningar för att ge eleverna en så bra skolgång som möjligt. Idag är differentierad undervisning väldigt viktigt då skolan är en skola för alla (Skolverket, 2022). LÄS MER