Sökning: "kompensatoriskt hjälpmedel"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden kompensatoriskt hjälpmedel.

  1. 11. How do you do it? - En studie på hur lärare och elever med dyslexi arbetar i engelska 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Mia Hamrin; [2016]
    Nyckelord :Dyslexi; Engelska 5; Lärstrategier; Läsförståelse; Stavning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare och speciallärare arbetar i engelska 5, med elever med dyslexi och att hur jag som speciallärare kan underlätta möjligheterna för en elev med dyslexi att uppnå ett godkänt betyg i engelska 5. Studien undersöker även om elever med dyslexi är medvetna om hur de lär sig bäst och vilka lärstrategier de använder sig av. LÄS MER

  2. 12. Perspektiv på läs- och skrivsvårigheter. Sex specialpedagogers resonemang kring läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Annica Lindén; [2010-07-01]
    Nyckelord :specialpedagog; läs- och skrivsvårigheter; perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte För de flesta barn går det lätt att utveckla skriftspråket och läsningen under det första skolåren men för en del barn kan det vara svårt, och i vissa fall nästan omöjligt, att knäcka koden. Undersökningar visar att de elever som hade läs- och skrivsvårigheter under andra skolåret, fortfarande hade stora problem under det nionde skolåret (Häggström, 2003). LÄS MER

  3. 13. Användning av kompensatoriska hjälpmedel i klassrummet - En fallstudie i skolår 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Jönsson; [2009]
    Nyckelord :dyslexi; hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter; kompensation; IKT;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att belysa hur kompensatoriska hjälpmedel vid läs- och skrivsvårigheter kan integreras i klassrumsundervisningen. Jag ville lära mig mer om hur man kan arbeta för ett kompensatoriskt tänkande i en inkluderande skola. LÄS MER

  4. 14. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi ur ett specialpedagogiskt perspektiv : En jämförande studie på grund och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tina Broman; Linda Plantin; [2009]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; inkludering; kompensatoriska hjälpmedel;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att undersöka hur specialpedagoger på grund- respektive gymnasieskola arbetar med elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. Vi hade en uppfattning om att grundskolan arbetar mestadels kompensatoriskt medan gymnasieskolan är mer inriktad mot att eleverna ska nå målen och detta ville vi undersöka. LÄS MER

  5. 15. Kompensatoriska datorhjälpmedel : För elever med läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Sandra Persson; [2007]
    Nyckelord :kompensatoriskt stöd; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att undersöka elevers och deras lärares uppfattningar av att använda kompenserande datorhjälpmedel i skolpraktiken. Undersökningar som ur ett elevperspektiv belyser uppfattningar kring detta ämne är förhållandevis få. LÄS MER