Sökning: "kompensatoriskt hjälpmedel"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden kompensatoriskt hjälpmedel.

  1. 6. SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Larsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractMagisteruppsats: 15 hpProgram och/eller kurs: SLP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Per-Olof ThångExaminator: Monica ReichenbergRapport nr: HT18-2910-268-SLP610Nyckelord: avkodningsförmåga, ord, noter, läsning, SVR, kulturskola, lärmiljöSyfte: Studiens syfte är att främja en mer tillgänglig lärmiljö för elever med lässvårigheter. Om det finns något samband mellan de båda avkodningsförmågorna, är studiens syfte att i samverkan med elever, föräldrar och lärare främja den mest optimala lärmiljön utifrån elevernas förutsättningar, så de får det stöd de är i behov av även i kulturskolan. LÄS MER

  2. 7. Smartphone inom rehabilitering för personer med förvärvad hjärnskada : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Hälsa och rehabilitering

    Författare :Rosie Anderberg; Viktoria Bäckman; [2019]
    Nyckelord :Smartphone; acquired brain injury; traumatic brain injury; stroke; brain injury;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med litteraturstudien var att undersöka hur en smartphone kan användas inom rehabilitering efter FHS, i vilken utsträckning smartphonen används. Vilka effekter smartphonen kan ge på i det dagliga livet samt betydelsen en smartphone kan utgöra. LÄS MER

  3. 8. NPS-diagnostiserade elever med ett digitalt kompensatoriskt hjälpmedel : Betydelsen av kompetens ur ett lärarperspektiv

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elenore Bondesson; Zenita Nöretoft; [2019]
    Nyckelord :Kompetens; kompensatoriska hjälpmedel; digitala verktyg; NPS-diagnoser; klassrumsmiljö; relationer för motivation.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt vilket område klasslärare ansåg att det krävdes mest kompetens inom. Vi har även undersökt vad som är den största utmaningen och inom vilket område klasslärarna önskar mer utbildning då de har en elev med NPS-diagnos i klassrummet som tilldelats ett digitalt verktyg som kompensatoriskt hjälpmedel. LÄS MER

  4. 9. Pedagogisk tjänstehund som externt kompensatoriskt hjälpmedel : För ökad motivation, självkänsla och läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Anne Axelsson; Gunilla Olsson; [2018]
    Nyckelord :intervention; compensatory aid; reading ability; motivation; educator dog teams; esteem; special pedagogical perspective; interventioner; kompensatoriskt hjälpmedel; läsförmåga; motivation; pedagogiskt tjänstehundsteam; självkänsla; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Dagens samhälle ställer stora krav på läsförmåga för att vara en del av samhället. Förutsättning för inlärning bottnar i en god läsundervisning. Läsprocessen innehåller flera faktorer såsom språkförståelse, avkodning och motivation. LÄS MER

  5. 10. Identifiering och stöd till elever med dyslexi : En intervjustudie om hur lärare arbetar med att identifiera och stödja elever med dyslexi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Andreas Jansson; [2016]
    Nyckelord :dyslexia; reading and writing disability; special education needs; steering documents; Lgr11; curriculum for the compulsory school system; identification; compensatory support; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik; styrdokument; Lgr11; läroplanen; identifiering; kompensatoriskt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att diskutera och belysa hur några skolor arbetar med attidentifiera och stötta elever med dyslexi och sätta det i relation till skolans styrdokument. Föratt kunna undersöka dessa frågeställningar användes semistrukturerade intervjuer med sexstycken lärare som alla arbetar på olika skolor. LÄS MER