Sökning: "kreativ teknik"

Visar resultat 6 - 10 av 86 uppsatser innehållade orden kreativ teknik.

  1. 6. Explainability to enhance creativity : A human-centered approach to prompt engineering and task allocation in text-to-image models for design purposes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Celina Burlin; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the power, utility, and prevalence of generative AI technologies continue to grow, the debate on whether and how designers should incorporate text-image models into the design process is gaining momentum. To ensure productivity, creativity, and human values, this project seeks to address design interaction and task allocation between designers, and generative AI models become essential. LÄS MER

  2. 7. Acceptans och Användning av ChatGPT inom Akademisk Utbildning : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Annica Creutz; Holger Fridholm Lilja; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Chatbots; Education; Academic education; Technology Acceptance; ChatGPT; Chatbots; Utbildning; Akademisk utbildning; Acceptans av teknik;

    Sammanfattning : Det nya verktyget ChatGPT riskerar att kollidera med akademisk integritet och förändra traditionella utbildningsformer då chatboten klarar av att författa trovärdiga uppsatser på kommando. Det är därför av intresse att undersöka acceptans och användande av ChatGPT hos studenter och doktorander, för att förstå teknologins framtid inom akademisk utbildning. LÄS MER

  3. 8. Art Lab Nynäshamn

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Vega Nordkvist; [2023]
    Nyckelord :Nynäshamn; makerspace; konsthall;

    Sammanfattning : I Nynäshamns tätort, vid knutpunkten mellan väg 73, färjehamnen och pendeltågets slutstation finns ett välbesökt område där skärgårdsidyll möter lastbilar, turister möter vardagspendlare, asfalt möter natur. Här har jag placerat mitt projekt Art Lab Nynäshamn. LÄS MER

  4. 9. Studenters intention att bosätta sig i Luleå efter avslutad examen : En kvalitativ studie om effekten av platskommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Ida Engström; Nike Bergman; [2023]
    Nyckelord :Place branding; green place branding; place image; place identity; place communication; place physics; place word-of-mouth; Place branding; grön place branding; platsimage; platsidentitet; platskommunikation; place physics; place word-of-mouth;

    Sammanfattning : Forskningsproblem -  Hur kan kommunikationen av Luleås platsvarumärke utformas för att öka möjligheten att behålla flera studenter i kommunen efter avslutad examen för att öka kompetensförsörjningen? Metod - En litteratursammanställning genomfördes i syfte att undersöka tidigare skriven litteratur inom ämnet. Ett teoretiskt ramverk sammanställdes därefter och har fungerat som en grund för intervjuguiden men också för upplägget på empiri- och analyskapitlen. LÄS MER

  5. 10. En kvalitativ studie om kreativ redovisning : ur svenska bankers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Anastasia Vavolidou; Minara Mammadova; Mona Madal; [2023]
    Nyckelord :Creative accounting; Bank; Financial reports; Loan; Credit decision; Kreativ redovisning; Bank; Finansiella rapporter; Lån; Kreditbeslut;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Vilka metoder använder banker för att kontrollera informationen i årsredovisningar vid lån- och kreditgivning? Syfte:                           Syftet med studien är att identifiera vilka metoder svenska banker använder vid kontrollering av årsredovisningar i samband med lån- och kreditgivning, detta för att vidare identifiera om kreativ redovisning kan upptäckas med hjälp av dessa. Studien bidrar till ökad förståelse om kreativ redovisning och dess metoder. LÄS MER