Sökning: "kulturella skillnader usa sverige"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden kulturella skillnader usa sverige.

  1. 11. Den "perfekta" stormen : En studie av nyhetstäckningen kring en naturkatastof i västerländska tidningar

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elina Bengts; Christian Johansson; [2013]
    Nyckelord :Natural disaster; USA; Sweden; news-evaluation; news-coverage; comparison; Naturkatastrof; USA; Sverige; nyhetsvärdering; nyhetstäckning; jämförelse;

    Sammanfattning : Uppsatsen söker visa på hur medierapporteringen av en nordamerikansk naturkatastrof ser ut och skiljer sig från varandra i tidningars internetupplagor från olika västerländska länder utifrån sex syftesfrågor; På vilket sätt har amerikanska och svenska nyhetsmedier rapporterat om katastrofen? Vilka huvudsakliga teman skriver tidningarna om? Vilka källor kommer till tals? Vilka händelser fokuserar tidningarna på? Hur har ländernas tidningar rapporterat om länder katastrofen drabbade innan den nådde USA? På vilka sätt skiljer sig ländernas tidningar från varandra? Länderna utvalda för att besvara frågan är USA och Sverige, och tidningarna från respektive land uppsatsen använder för att besvara frågan är Washington Post, Huffington Post, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Den nordamerikanska naturkatastrofen som uppsatsen ska undersöka är orkanen Sandy, som mellan dagarna 22 och 31 oktober 2012 färdades från Jamaica till USAs östkust där den skingrades efter att ha orsakat skador för miljarder efter hela sin resväg. LÄS MER

  2. 12. Analys av upphandlingsprocessen i Projekt X ur ett mångkulturellt perspektiv : En studie om tvärkulturellt samarbete och skilda affärsmetoder mellan Sverige, USA och England

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Jenny Wellenius; Emelie Singman Ledel; [2012]
    Nyckelord :tvärkulturellt samarbete; skilda affärsmetoder;

    Sammanfattning : Det blir idag allt mer viktigt med kulturella erfarenheter i byggbranschen, då svenska byggföretag i allt större utsträckning arbetar med internationella aktörer. Utländska beställare, entreprenörer och konsulter etablerar sig på den svenska marknaden. LÄS MER

  3. 13. Vilken utbyteskunskap leder en utbytesperiod till för en revisionsmedarbetare? : En studie rörande utbytet från Sverige till USA

    Magister-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Linnea Hirvelä; Helena Magnusson; [2012]
    Nyckelord :Exchange knowledge; audit associate; knowledge sharing; culture; experiential learning.; Utbyteskunskap; revisionsmedarbetare; kunskapsdelning; kultur; erfarenhetsbaserat lärande.;

    Sammanfattning : Bakgrund: I och med samhällets globalisering ökar möjligheterna för revisionsmedarbetare till internationell rörlighet länder emellan. En svensk revisionsmedarbetare har idag möjlighet att åka på en utbytesperiod för att tillägna sig ny kunskap; såväl professionell som privat, vilket det finns olika tillvägagångssätt för. LÄS MER

  4. 14. Mindfulness . – behandling, buddhism, meditation? En diskursanalys

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johnny Axelsson; [2009-12-29]
    Nyckelord :Mindfulness; Buddhism; Meditation; Psykologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att försöka förstå vad mindfulness är, vad det kommer ifrån och vart det är på väg. Det kan finnas ett behov av att förstå mer om mindfulness, dels för de som arbetar med det, dels för de som i framtiden kommer att stöta på mindfulness, då inte minst socionomer. LÄS MER

  5. 15. Marknadsföring 2.0 : Produktplacering och filmer i USA, Frankrike och Sverige: 1980-talet till idag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Feriye Setenay Orman; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den samtida individen kommer idag i kontakt med ett oräkneligt antal verksamheters försök till kommunikation. Detta kan vara önskvärt, ofrånkomligt, avsiktligt eller omedvetet. Faktum är att dagens konsument har möjligheten att välja när och var denne vill kommunicera. LÄS MER