Sökning: "kulturgeografiska teorier"
Visar resultat 21 - 25 av 78 uppsatser innehållade orden kulturgeografiska teorier.
21. LEADER Höga kusten : Nya former för styrning och samverkan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : LEADER är ett EU-finansierat program som avser att öka samverkan mellan offentlig, privat och ideell sektor genom projekt för att utveckla landsbygdsregioner i EU. Studiens mål är att utvärdera Leadermetoden för LEADER-området Höga kusten enligt teorier om multi-level governance, domäner och soft spaces. LÄS MER
22. Landsbygden och den urbana normen : Föreställningar om landsbygden i svensk dagspress 2015 - 2019
Master-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka framställningar som finns av landsbygden och glesbygden i svensk nyhetsmedia. Den metod som används för att undersöka detta är diskursanalys av 60 artiklar från åtta svenska tidningar, lokaliserade i både större städer och mer lantligt. LÄS MER
23. Klassrummets digitalisering : Från att lägga ryggsäcken på skrivbordet till att lägga skrivbordet i ryggsäcken
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna studie behandlar digitaliseringens effekter i klassrummet. Studien har en geografisk hållning och syftet är att undersöka hur digitaliseringen av skolan har påverkat klassrummets geografi och vidare om det bidrar till en förändrad mental närvaro hos eleverna. LÄS MER
24. Varför cyklar inte fler? : En kvalitativ studie av två Stockholmskommuners förutsättningar och planering för cykling
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Denna studie ämnar till att förklara Sundbybergs och Lidingös olika cykelplanering och varför den ser ut som den gör. Då en rapport från 2018 har pekat på skilda utvecklingskurvor för cykel, i respektive kommun, har studien utgått ifrån att det finns en differens i planeringen kring cykeln. LÄS MER
25. Uppsala - Sveriges bästa cykelstad : Länken mellan identiteten som cykelstad och varumärket cykelstaden
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Många städer försöker utmärka sig på den globala världsmarknaden genom att skapa varumärken för sin stad, så kallade city- och place branding, som översätts till marknadsföring på svenska. Dessa begrepp har fått relativt lite plats inom forskningen, vilket har resulterat i att konsekvenserna av att använda sig av city- och place branding är tämligen okända. LÄS MER