Sökning: "kunskapskartläggning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet kunskapskartläggning.

  1. 1. Samverkan kring mottagning av nyanlända gymnasieelever med misstänkt eller diagnos intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bussarakham Kanyavongha; [2019]
    Nyckelord :Professional collaboration; newly arrived upper secondary school students; knowledge mapping; intellectual disability examination; participation; mother language teacher; Samverkan; nyanlända gymnasieelever; kunskapskartläggning; IF-utredning; delaktighet; modersmålslärare;

    Sammanfattning : Studier av mottagningsprocessen för nyanlända gymnasieelever med misstanke om intellektuell funktionsnedsättning (IF) är underutforskat. Syftet med studien är att undersöka hur samverkan vid mottagandet av nyanlända gymnasielever med misstänkt diagnos avseende intellektuell funktionsnedsättning ser ut, samt hur personal beskriver förutsättningarna för de nyanlända gymnasieelevernas lärande i en storstadskommun. LÄS MER

  2. 2. "TA MIN HAND, JAG FÖLJER DIG, VI SKA ÅT SAMMA HÅLL" : En kvalitativ studie om kartläggningsverksamheten av nyanlända elever i en större kommun i Mellansverige.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Petra Wallenström; Johanna Oreskovic; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända elever; Kartläggning; Informanter; Inkludering; Individanpassad undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur kartläggningsverksamheten av nyanlända elever ser ut i en större kommun och hur överlämnandet av kartläggningen hanteras från den kommunala enheten till de aktuella skolorna i kommunen. Studien syftar även till att undersöka hur några lärare på olika skolor i en större kommun upplever hanteringen av kunskapskartläggning av nyanlända elever utifrån de nya bestämmelserna. LÄS MER

  3. 3. Ordbildningsundervisningskunskaper : En studie av sfi-lärares kunskaper om ordförråd och ordbildning i det svenska språket

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ingela Eriksson; [2014]
    Nyckelord :ordförråd; ordbildning; ordkunskap; läsförståelse; explicit undervisning om ord; svenska för invandrare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att kartlägga yrkesverksamma sfi-lärares kunskaper om ordförråd och ordbildning i svenska språket och vad de anser vara bra undervisning i detta ämne. Frågeställningarna är vilka grundläggande kunskaper sfi-lärare har om ordförrådets uppbyggnad och organisation hos enskilda språkanvändare, vilka grundläggande kunskaper de har om det svenska ordbildningssystemet och vad man anser vara god undervisning i ordkunskap. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskoleklassen. En totalundersökning där en kommuns samtliga förskoleklasselevers matematiska kunnande kartläggs, i ett formativt syfte.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Fredriksson; [2009-09-24]
    Nyckelord :diagnos; formativ; matematikdidaktik; kunskapskartläggning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att med hjälp av kunskapsdiagnoser i matematik, kartlägga och analysera tal- och antalsuppfattning hos elever i förskoleklass och att diskutera resultaten i ett formativt syfte för ökad måluppfyllelse. Teori: Diamantdiagnoserna som används är uppbyggda i en hierarkisk förkunskapsstruktur och diagnostiserar det matematiska innehåll som visat sig lämpligt för denna typ av diagnosform. LÄS MER