Sökning: "kvalitativa metoder elevinflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden kvalitativa metoder elevinflytande.

  1. 1. ”Jaja, men gör det ändå, det här är bra för dig” : Upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i pianoundervisningen på kulturskolor ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Stålmark; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; undervisningsinnehåll; elevinflytande; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i kulturskolans pianoundervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades data in från fem informanter, nuvarande eller före detta pianoelever vid en kulturskola. LÄS MER

  2. 2. Hur kan våra uppfattningar mötas? : En studie om elever och deras lärares uppfattning om delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Gullberg; Anna Hagesveen; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; medbestämmande; relationer; uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens ambition är att ge en bild av elevers och deras lärares uppfattning om vad elevinflytande och delaktighet innebär, men också undersöka vilken roll relationen mellan elever och lärare spelar. Syftet är också att se hur lärare och elever uppfattar meningen med delaktighet och hur delaktigheten ger inflytande i realiteten utifrån de krav som ställs i skolans styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Elevinflytande i formativ bedömning : En studie om hur lärare ger återkoppling och möjliggör olika identiteter i matematikämnet

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maria Svensson; Malin Beckerdal; [2016]
    Nyckelord :Återkoppling; framåtriktad återkoppling; målinriktad återkoppling; makt; identitet; sociomatematiska normer; elevinflytande; matematik; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Ett av skolans och lärares uppdrag är att ge elever möjlighet till inflytande över sin kunskapsutveckling, och en undervisningsform som enligt forskning erbjuder elevinflytande är formativ bedömning. Syftet med den här studien är att undersöka om och i så fall hur matematiklärare, som säger sig använda formativ bedömning, skapar möjligheter till elevinflytande genom återkoppling och därigenom möjliggör olika elevidentiteter inom matematikämnet. LÄS MER

  4. 4. Demokratiska möten i skolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Langhorst; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; yttrandefrihet; relationell pedagogik; situerat lärande; 2 barnkonventionen; elevinflytande; elevdemokrati;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur demokrati kan skapas i skolmiljön, vad som styr demokratisynen i den svenska skolan och hur dokument och lagar påverkar lärares och elevers demokratiska möten i skolan. Detta belyses genom kvalitativa studier av litteratur kring styrdokument och lagar, den progressiva pedagogikens demokratisyn, djupintervjuer med lärare som anser att demokrati i skolmiljön är avgörande för skolans roll i samhället, samt tidigare forskning och kompletterande källor. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande i mästarlära, möjligt eller omöjligt? : en studie om dansundervisning på gymnasiet i ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Nordin; [2014]
    Nyckelord :Elevdemokrati; konstnärlig dans; dansträning; tradition och förnyelse.;

    Sammanfattning : Detta är en studie om hur elevinflytande kan möjliggöras i dansundervisningen på gymnasieskolans estetiska program. Danseleverna tränar konstnärlig dans för scenen, med rötter i västerländska danstraditioner. Det är i mötet mellan skolans styrdokument och dansundervisning som mästarlära, som studien rör sig. LÄS MER