Sökning: "lärare stanna"
Visar resultat 31 - 35 av 49 uppsatser innehållade orden lärare stanna.
31. Att stanna kvar : En studie om idrottslärare som stannar kvar i yrket ur ett salutogent perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett salutogent perspektiv undersöka vad som påverkar idrottslärare att stanna kvar inom idrottsläraryrket. Syftet har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar Hur skattar idrottslärare sin känsla av sammanhang(KASAM) i relation till sitt yrkesutövande? Vilka faktorer uppfattar lärare ger en positiv respektive en negativ inverkan på att stanna i yrket? Metod Vårt urval har begränsats till fyra idrottslärare som alla har jobbat över 26 år i yrket. LÄS MER
32. Lärares uppfattningar om IKT i undervisningen : En intervjustudie om inkluderande undervisning
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare uppfattar att IKT (informations- och kommunikationsteknik) som arbetssätt påverkar en inkluderande undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där sex verksamma lärare deltar och delger sina uppfattningar. LÄS MER
33. Språket är nyckeln till kunskap : En studie om den statliga satsningen Läslyftet
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : Läs – och skrivsvårigheter är ett problem som den svenska skolan kämpat emot länge och det är ett problem som succesivt eskalerat. I internationella mätningar uppvisar Sverige gång på gång sjunkande resultat i läsförståelse. LÄS MER
34. Hjälpa eller stjälpa? Lärares upplevelser av arbete med 1:1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om lärares upplevelser kring sitt arbete med en dator per elev, även kallat 1:1. Många kommuner har redan klivit på det digitala tåget och forskning har pågått på området sedan 2007. LÄS MER
35. Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : ABSTRACTLonghurst Klang, Petra (2016) Grundutbildningens betydelse för specialpedagogers perspektiv på det specialpedagogiska uppdraget. (How SENCO´s teacher training backgrounds affect how they perceive their role within Special Needs Education)Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö högskola. LÄS MER