Sökning: "lärare stanna"
Visar resultat 26 - 30 av 49 uppsatser innehållade orden lärare stanna.
26. Laborationer under press? : Ekonomiska och pedagogiska krav på laborationer i grundskolans fysikundervisning åk 7-9
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Med begränsade ekonomiska resurser finns en risk att laborationsundervisningen blir lidande, t ex genom att inte tillräcklig laborationsutrustning finns tillgänglig. Med syfte att på ett djupare plan tränga in i denna frågeställning och erhålla en förståelse för vad som upplevs begränsande för dagens undervisning på skolnivå, hur undervisningen är upplagd och vad det upplevs kunna ge för konsekvenser har en exemplifierande fallstudie utförts. LÄS MER
27. Kvinnor i byggbranschen : En studie av hur byggbranschen upplevs av kvinnor idag och hur intresset för branschen kan stärkas hos fler kvinnor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ekoteknik och hållbart byggandeSammanfattning : Byggbranschen har länge varit och är fortfarande en mansdominerad bransch. Inom produktionen är två procent kvinnor och det finns ett intresse både från samhället och företagen i branschen att öka andelen kvinnor. LÄS MER
28. Utomhusmatematik : Kunskap och innehåll är avgörande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ofta och på vilket sätt några utvalda lärare använder utomhusmiljön i sin matematikundervisning. Undersökningen baseras på en enkätundersökning och intervjuer med lärare som undervisar i matematik i grundskolans tidigare år. LÄS MER
29. Elevers språkutveckling genom lärares högläsning : En intervjustudie om lärares högläsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna intervjustudie var att ta reda på hur högläsning används för att främja elevers språkutveckling. De frågeställningar som användes för att konkretisera syftet var: Hur beskriver lärarna arbetet med högläsning? Vilka arbetssätt anser lärarna är mest effektivt för elevers språkutveckling genom högläsning? Genom kvalitativ intervjumetod intervjuades fem F-3 -lärare på en skola i Mellansverige. LÄS MER
30. Kollegialt lärande : Kort och gott en kaffepaus med kollegorna eller en reflektion utifrån betydelsen att stanna upp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för lärares syn på och erfarenheter av kollegialt lärande. Metoden som används är skriftliga intervjuer av fem lärare från olika skolor och två även från olika kommuner. LÄS MER