Sökning: "lärares agerande"

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser innehållade orden lärares agerande.

  1. 21. Matematiken har inget kön! : En empirisk undersökning om lärares genusmedvetenhet i matematikundervisningen i årskurserna 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Moa Gustafsson; Matilda Bergström; Hampus Thorman; [2019]
    Nyckelord :Genus; genusmedvetenhet; matematik; agerande; sociomatematiska normer;

    Sammanfattning : Den empiriska studien som genomförts har haft som syfte att undersöka om det kan synliggöras några skillnader i lärares interaktioner med de olika könen inom matematikundervisningen. Studien har även syftat till att undersöka huruvida lärare tänker kring genus i förhållande till matematik. LÄS MER

  2. 22. Lärares skyldighet att anmäla : En kvalitativ studie om lärares agerande vid misstanke om barnmisshandel

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Alma Torpman; Sebastian Öhrling; [2019]
    Nyckelord :Teacher; child abuse; mandatory report; acting space;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand how teachers in Sweden act when they suspect child abuse. Eight semi-structured interviews were conducted with teachers from six different schools teaching at various grades. A qualitative method was applied in order to reach broader answers and enabling the possibility of follow-up questions. LÄS MER

  3. 23. ”Nu vill jag att du börjar läsa!” : En kvalitativ studie om lärares agerande under momentet tyst läsning under svensklektioner för att stötta och motivera elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Therese Nylin; [2019]
    Nyckelord :Tyst läsning; läsundervisning; stöttning; motivation;

    Sammanfattning : Silent reading is and has been, for a long period of time, a common activity in Swedish schools during the Swedish lessons. The question, however, is whether most people know or have reflected on why they have read silently in school and if their theachers have motivated and schaffolded them during the silent reading. LÄS MER

  4. 24. Fem lärares syn på elevinflytande och demokratiuppdraget -en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Persson; Freja Brynskog; [2019]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratiuppdraget; SO; Förhållningssätt; Praktik; Yttre faktorer;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 förhåller sig till elevinflytande och demokratiuppdraget i SO-undervisningen, och med utgångspunkt i lärarnas praktik skapa förståelse för hur de arbetar med detta. Att utveckla elevernas demokratiska kompetens är en stor del av SO-lärares uppdrag och ett område som ställer stora krav på deras egen kompetens. LÄS MER

  5. 25. Genus i mellanstadiet – Hur uppfattningar om genus kan påverka elevernas agerande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Felix Illi; [2018]
    Nyckelord :Agerande; Flickor; Genus; Kön; Mellanstadieelever; Pojkar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra om och hur genus påverkar elevers age-rande i matematikundervisningen samt deras föreställning om deras prestation. Genom att observera elevers och lärares uppfattningar kring hur genus påverkar elever i klass-rumssituationer har även deras faktiska agerande observerats och ställts i relation till deras egna uppfattningar. LÄS MER