Sökning: "lärares agerande"

Visar resultat 11 - 15 av 81 uppsatser innehållade orden lärares agerande.

  1. 11. Helklassdiskussioner om bråk i grundskolans årskurs 4-6 : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Kling; [2021]
    Nyckelord :Bråk; bråkförståelse; begreppsförståelse; matematiska samtal; resonemang; klassrumsdialog.;

    Sammanfattning : Denna studies fokus ligger på helklassdiskussioner inom det matematiska ämnet bråk i grundskolans årskurs 4-6. Syftet med studien är att belysa matematiklärares tankar kring vad som är viktigt att tänka på vid helklassdiskussioner, och vad som upplevs som svårt. LÄS MER

  2. 12. ”Man släcker eldar...”En intervjustudie om lärares återkoppling under enskilt arbete i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anton Långdal; Linn Mikaelsson; [2021]
    Nyckelord :Prestationsnivå; återkopplingsnivåer; formativ bedömning;

    Sammanfattning : Forskning visar att en betydande del av undervisningen är att eleverna arbetar med uppgifter och läraren går runt och hjälper. Eftersom undervisningen genomförs på detta sätt blir lärarens agerande i mötet med eleven avgörande för elevens lärande. LÄS MER

  3. 13. Natursyn och utomhuspedagogik i ett hållbarhetsperspektiv : en kvalitativ studie om F–3 lärarstudenters tankeföreställningar och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Nilsson; Louise Sandberg; [2021]
    Nyckelord :hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; natursyn och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Natursyn är en del i hur människor ser och förstår världen. Det är även en central aspekt inom hållbar utveckling, därför att hur människan ser på naturen kan påverka deras agerande för dess bevarande och användande. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares oro för barn i förskolan : En studie om fenomenet oro och dess innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Lundgren; Caroline Persson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare erfar en känsla av oro i förskolan. Genom att använda en kvalitativ studie, har sex förskollärare med lång arbetslivserfarenhet i förskolan intervjuats. Vårt teoretiska perspektiv har genom arbetets gång varit omsorgsetiken och dess komponenter. LÄS MER

  5. 15. ”Det handlar inte bara om miljön” : En fenomenografisk analys av lärares uppfattningar om utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Sofie Ståhlgren; Axel Skärvall; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; utbildning för hållbar utveckling; fenomenografi;

    Sammanfattning : Lärande och utbildning har genom internationella målbestämmelser fått en central roll i arbetet mot att stärka förutsättningarna för en hållbar framtid (SOU 2004: 36ff). I ljuset av detta har Sverige som ambition att vara ett föregångsland för att uppnå de globala målsättningar som satts upp (Regeringskansliet 2018: 3). LÄS MER