Sökning: "lärares agerande"

Visar resultat 6 - 10 av 81 uppsatser innehållade orden lärares agerande.

  1. 6. “När jag måste upptäcka allt själv så prioriterar jag bort det” : En kvalitativ studie kring lärares självupplevda digitala kompetens och attityd gentemot digitala lärresurser i matematikundervisningen i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Johansson; Emelie Hämquist; [2022]
    Nyckelord :Digital learning resources; digital competence; attitude; TPCK; Tripartite model of attitudes; mathematics education; Digitala lärresurser; digital kompetens; attityd; TPACK; Trekomponentmodellen; matematikundervisning;

    Sammanfattning : As a consequence of society's constant digitalization, the demands for digital competence increases. The educational system is no exception, and teachers should be considered a central component regarding the integration of digital learning resources in education. LÄS MER

  2. 7. Närbyråkraters förändring i handlingsutrymme över tid i kris : En kvaliativ fallstudie om lärares agerande under coronapandemin

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Offentlig förvaltning

    Författare :Lydia Lindgren; [2022]
    Nyckelord :COVID-19; pandemic; crisis; street-level-bureaucracy; discretion; teachers; COVID-19; pandemi; kris; närbyråkrater; handlingsutrymme; lärare;

    Sammanfattning : This thesis examines teachers' discretion during the COVID-19-pandemic. Unlike many other countries, the Swedish government chose its own way and implicated public restrictions that made it possible for preschools and elementary schools to remain open. LÄS MER

  3. 8. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Westlund; [2022]
    Nyckelord :Democracy; democracy and education; democratic competence and class council.; Demokrati; demokrati och utbildning; demokratisk kompetens och klassråd.;

    Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER

  4. 9. Barnen behöver mötas individuellt : En kvalitativ studie om hur förskollärare berättar om sitt agerande och utmaningar som finns med barns integritet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Fredriksson; Sarah Savin; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; integritet; relationell pedagogik; beröring; agerande; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare berättade om sitt agerande för att främja aktning för barns integritet i den dagliga verksamheten, samt vilka utmaningar som de såg i det dagliga arbetet. Av den tidigare forskningen framgick det att barn har rätt till integritet och att bli medvetna om den. LÄS MER

  5. 10. Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Josefina Bodin; [2021-08-27]
    Nyckelord :moralisk känslighet; social- och kulturell kontext; lärares engagemang; elevens autonomi; elevens omvärld.;

    Sammanfattning : Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet (Thornberg 2008; Thornberg & Oguz 2013). LÄS MER