Sökning: "lärares agerande"
Visar resultat 6 - 10 av 81 uppsatser innehållade orden lärares agerande.
6. “När jag måste upptäcka allt själv så prioriterar jag bort det” : En kvalitativ studie kring lärares självupplevda digitala kompetens och attityd gentemot digitala lärresurser i matematikundervisningen i årskurs 1–3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : As a consequence of society's constant digitalization, the demands for digital competence increases. The educational system is no exception, and teachers should be considered a central component regarding the integration of digital learning resources in education. LÄS MER
7. Närbyråkraters förändring i handlingsutrymme över tid i kris : En kvaliativ fallstudie om lärares agerande under coronapandemin
Master-uppsats, Södertörns högskola/Offentlig förvaltningSammanfattning : This thesis examines teachers' discretion during the COVID-19-pandemic. Unlike many other countries, the Swedish government chose its own way and implicated public restrictions that made it possible for preschools and elementary schools to remain open. LÄS MER
8. Klassrådet: En formell arena med möjlighet att bidra till utveckling av elevers demokratiska kompetens? : En kvalitativ studie om klassrådets roll och relation till demokratiuppdraget.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Skolan som demokratisk och pedagogisk arena har till uppgift att, via en blandning av demokratiuppdraget och kunskapsuppdraget utveckla elevers demokratiska kompetens. Detta i syfte att skapa aktiva och engagerade samhällsmedborgare som kan fortsätta att utveckla och driva Sverige och världen framåt. LÄS MER
9. Barnen behöver mötas individuellt : En kvalitativ studie om hur förskollärare berättar om sitt agerande och utmaningar som finns med barns integritet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur förskollärare berättade om sitt agerande för att främja aktning för barns integritet i den dagliga verksamheten, samt vilka utmaningar som de såg i det dagliga arbetet. Av den tidigare forskningen framgick det att barn har rätt till integritet och att bli medvetna om den. LÄS MER
10. Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet (Thornberg 2008; Thornberg & Oguz 2013). LÄS MER