Sökning: "lärares erfarenheter av kompetensutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden lärares erfarenheter av kompetensutveckling.
1. Digilogt lärande inom So-undervisning med inriktning 1–3 : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och inställningar till digitala verktyg i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna uppsats har aktiva lärares erfarenheter av och inställningar till användning av digitala respektive analoga läromedel i So-undervisningen undersökts. Studiens urval består av sex lärare som undervisar i SO i grundskolans tidigare år, från tre olika kommuner i Sverige. LÄS MER
2. Digitala lärspel i matematikundervisningen - En studie utifrån ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Samhället har idag blivit alltmer digitaliserat vilket även synliggörs i Sveriges skolor. Digitaliseringen har bidragit till att dataspelsindustrin har vuxit och digitala lärspel har blivit ett populärt inslag i undervisningen. LÄS MER
3. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER
4. Digital kompetensutveckling i skolverksamhet – ur lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Digital kompetens är en kompetens som blir allt viktigare, samtidigt som nästan hälften av grundskolelärare upplever sig vara i behov av att utveckla sin digitala kompetens. Denna studie syftar till att undersöka hur grundskolelärare upplever fenomenet digital kompetensutveckling i skolverksamhet, samt undersöka olika faktorer som känne-tecknar digital kompetensutveckling i skolverksamhet. LÄS MER
5. Lärande eller görande? : En intervjustudie om lärares erfarenheter av fortbildning
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fortbildning erfars av verksamma lärare i grundskola och fritidshem. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats där semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare inom grundskola och fritidshem använts som metod för insamling av data. LÄS MER