Sökning: "läromedel andraspråksundervisning"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden läromedel andraspråksundervisning.

  1. 6. Inlärning av skriftspråkssystem i andraspråksundervisning : - en studie i hur japanskt skriftspråk hanteras i engelska och svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Pettersson; [2012]
    Nyckelord :Andraspråksinlärning; skriftspråkssystem; läromedelsanalys; japanska;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka läromedel i japanska, ett relativt nytt ämne i svenskt undervisningssammanhang. Med tonvikt på särskilt inlärning av nya skriftspråkssystem undersöks i denna studie hur en engelsk och en svensk lärobok för nybörjare i japanska presenterar och betonar olika aspekter av det japanska skriftspråksystemet. LÄS MER

  2. 7. Skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisning :  

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Francois; [2011]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; språk- och ämnesutvecklande arbetssätt; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka för- och nackdelar svenska som andraspråkslärare inom grundskolan ser med skönlitteratur istället för traditionella läromedel, hur de väljer sina texter och motiverar sina val och hur de arbetar med skönlitteratur i undervisningen. Uppsatsen utgår från följande frågeställningar: Vilka för- och nackdelar anser svenska som andraspråkslärare att det finns med att använda skönlitteratur istället för traditionella läromedel? Hur väljer de skönlitteratur och hur motiverar de sina val? Hur arbetar de med skönlitteratur i undervisningen? Materialet som använts för att belysa frågeställningarna var en kvalitativ enkätundersökning. LÄS MER

  3. 8. Svenska som andraspråk - bedömning genom DLS-test

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pajic Gordana; [2007]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; integrerad undervisning; andraspråksundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att se hur pedagoger arbetar språkutvecklande med andraspråkselever på en mindre skola utan SVA-lärare. Integreras andraspråksundervisningen eller isoleras den från den övriga verksamheten? Undervisningen måste ske i ett för eleven naturligt sammanhang samt ha koppling till elevens förförståelse. LÄS MER