Sökning: "läsmiljö förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden läsmiljö förskola.

  1. 21. Högläsning i förskolan : en intervjuundersökning om förskollärares syn på högläsningen som pedagogiskt redskap.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Helena Olsson; Lena Engström; [2009]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskola; högläsning; literacy; läs- och skrivinlärning.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar högläsning i förskolan. Syftet är att bidra till förståelsen av högläsningens funktion som pedagogiskt redskap. Detta har gjorts genom att undersöka vilket syfte pedagogerna har med högläsningen, hur den används i förskolans verksamhet, samt hur de väljer litteratur. LÄS MER

  2. 22. Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nathalie Cernosa; Erika Lindström; [2008]
    Nyckelord :högläsning; förskola; barnböcker; läsmiljö;

    Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagogerna på två olika förskoleavdelningar arbetar med barnböcker och högläsning. Syftet är att undersöka om och hur barnböcker och högläsning används som pedagogiskt verktyg i förskolan.I kunskaps- och forskningsbakgrunden beskrivs vad barnböcker och högläsning kan ge barnen i förskolan. LÄS MER

  3. 23. ”Läsandets cirkel” i förskolan : en studie av läsmiljön utifrån Aidan Chambers litteraturpedagogiska idéer

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Sofia Thorell; [2006]
    Nyckelord :läsmiljö; högläsning; litteraturpedagogik; läsvila; förskola; bibliotek; bilderböcker;

    Sammanfattning : The aim with this thesis is to highlight components regarding small children’s reading environment in preschool and see how these affect their meeting with literature. The study is based on J. A. Appleyard’s theory on man’s development as a reader. LÄS MER

  4. 24. Högläsningens och läsmiljöns betydelse i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Jaana Pettersson; Annika Svensson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka högläsningens och läsmiljöns betydelse i förskola och i förskoleklass. I litteraturgenomgången gör vi en historisk tillbakablick på synen på barn, böcker och högläsning. LÄS MER

  5. 25. Läsglädje - hur lär vi barn i åldrarna fem till åtta år älska att läsa?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Mia Björk; Elna Gunnarsson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se hur läsglädje skapas i förskolorna och skolorna idag. I vår undersökning ingår sju verksamheter, varav tre förskolor och tre skolor i södra Skåne. Den sjunde verksamheten är Öjaby förskola som ligger i Växjö. Metoden som vi framför allt har använt oss av är observationer på dessa verksamheter. LÄS MER