Sökning: "läsmiljö förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden läsmiljö förskola.
21. Högläsning i förskolan : en intervjuundersökning om förskollärares syn på högläsningen som pedagogiskt redskap.
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Det här examensarbetet behandlar högläsning i förskolan. Syftet är att bidra till förståelsen av högläsningens funktion som pedagogiskt redskap. Detta har gjorts genom att undersöka vilket syfte pedagogerna har med högläsningen, hur den används i förskolans verksamhet, samt hur de väljer litteratur. LÄS MER
22. Barnböcker och högläsningspedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I examensarbetet redovisas hur pedagogerna på två olika förskoleavdelningar arbetar med barnböcker och högläsning. Syftet är att undersöka om och hur barnböcker och högläsning används som pedagogiskt verktyg i förskolan.I kunskaps- och forskningsbakgrunden beskrivs vad barnböcker och högläsning kan ge barnen i förskolan. LÄS MER
23. ”Läsandets cirkel” i förskolan : en studie av läsmiljön utifrån Aidan Chambers litteraturpedagogiska idéer
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The aim with this thesis is to highlight components regarding small children’s reading environment in preschool and see how these affect their meeting with literature. The study is based on J. A. Appleyard’s theory on man’s development as a reader. LÄS MER
24. Högläsningens och läsmiljöns betydelse i förskola och förskoleklass
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka högläsningens och läsmiljöns betydelse i förskola och i förskoleklass. I litteraturgenomgången gör vi en historisk tillbakablick på synen på barn, böcker och högläsning. LÄS MER
25. Läsglädje - hur lär vi barn i åldrarna fem till åtta år älska att läsa?
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att se hur läsglädje skapas i förskolorna och skolorna idag. I vår undersökning ingår sju verksamheter, varav tre förskolor och tre skolor i södra Skåne. Den sjunde verksamheten är Öjaby förskola som ligger i Växjö. Metoden som vi framför allt har använt oss av är observationer på dessa verksamheter. LÄS MER