Sökning: "läsmiljö förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden läsmiljö förskola.

  1. 16. Språk är makt i vårt samhälle” : Förskollärares tankar kring läsmiljöns betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Pettersson; Caroline Björkenborn; [2016]
    Nyckelord :Förskola; hemvist; språkutveckling; barnböcker; läsmiljö; förskollärarens förhållningsätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur läsmiljöer på hemvister kan utformas, hur förskollärarna i studien tar till vara på läsmiljön samt vilka egenskaper läsmiljöer kan ha för att främja barns språkutveckling. Studien är en kvalitativ studie där semi-strukturerade intervjuer, observationer samt foto-elicitering genomsyrar metoden. LÄS MER

  2. 17. Lässtundens betydelse i förskolans verksamhet : En studie om fem pedagogers syfte och mål med lässtunden i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Zandra Ljungholm; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Reading out loud; Storytelling; Lässtund; Högläsning; Läsmiljö; Förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the reading sessions in preschool look like. Is the environment important and does the teacher to be prepared? The purpose is also to explore a range of teachers' purposes and goals of the session.   In this study was five teachers interviewd on three different preschools. LÄS MER

  3. 18. Förskollärares tankar kring litteraturen och litteraturens fysiska plats i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Borgström; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractStudiens syfte handlar om att belysa förskolepersonalens kunskap och reflektioner kring litteratur och miljöns påverkan av förskolebarnen.Studien som har genomförts är en kvalitativ studie med enkätundersökning. LÄS MER

  4. 19. Förekomsten och betydelsen av högläsning : När, var och hur sker högläsning i förskolan och i hemmet? Vilka föreställningar om högläsningens betydelse finns i dagens debatt och forskning?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Dolk; Inger Gren; [2015]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; språkutveckling; förskollärare; läslust; läsmiljö; barn; pedagog; hemmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ofta, hur länge och när pedagoger i förskolan och vårdnadshavare i hemmen ägnar sig åt högläsning, samt vid vilka situationer man läser för barnen. För att få svar på våra frågor har vi gjort en undersökning med hjälp av enkäter. LÄS MER

  5. 20. Barnlitteratur i förskolan - att läsa för och med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Pernilla Burakovsky; Therese Lindström; [2012]
    Nyckelord :barnlitteratur; bibliotek; boksamtal; förskola; högläsning; läsmiljö;

    Sammanfattning : Genom detta examensarbete vill vi undersöka vilka avsikter pedagoger har i arbetet med barn och barnlitteratur på förskolor, men också hur pedagoger och barn resonerar kring böcker och bokläsning i förskolan. Vi vill även belysa vikten av att barn i förskolan kommer i kontakt med litteratur/böckerI forskningsbakgrunden behandlas våra styrdokument i förskolan och barnlitteratur i allmänhet samt arbetet kring litteraturen såsom högläsning och boksamtal. LÄS MER