Sökning: "Linda Dolk"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Linda Dolk.

  1. 1. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  2. 2. Fast man fyller år ända tills man dör

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Harrysson; Marie Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Ålder; Klassificering; Makt; Normer; Pedagoger;

    Sammanfattning : The aim of our study is to examine how teachers and children in preschool relate to and use children’s age in early childhood education. We have chosen to critically analyze our empirical data through three theoretical concepts, categorization, power relations and norms. LÄS MER

  3. 3. Förekomsten och betydelsen av högläsning : När, var och hur sker högläsning i förskolan och i hemmet? Vilka föreställningar om högläsningens betydelse finns i dagens debatt och forskning?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Dolk; Inger Gren; [2015]
    Nyckelord :Högläsning; förskola; språkutveckling; förskollärare; läslust; läsmiljö; barn; pedagog; hemmiljö.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur ofta, hur länge och när pedagoger i förskolan och vårdnadshavare i hemmen ägnar sig åt högläsning, samt vid vilka situationer man läser för barnen. För att få svar på våra frågor har vi gjort en undersökning med hjälp av enkäter. LÄS MER