"Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. Metoden som använts för denna etnografiska studie har varit sex deltagande observationer som genomförts under fyra sammanhängande dagar på en förskola med barn i åldern 3–5 år. Under observationen fördes löpande anteckningar som transkriberades direkt efter varje observation. Till stöd för analys för denna studie har vi använt oss av Klara Dolk och Linda Pallas avhandlingar där de använder sig av Foucaults maktteori och Butlers genusteori. Resultatet visar på att det finns en viss acceptans för barns motstånd som resulterar i ett visst förhandlingsutrymme för barnen att kunna påverka i tambursituationen. Resultatet bidrar även med kunskap till diskussion kring hur maktrelation mellan barn-vuxna och barn-barn uppstår i förskolans verksamhet och hur detta påverkar barns subjektskapande. Vår slutsats är att i en tillåtande miljö där barnen ges den tid de behöver för påklädning, skapas utrymme för att varje individ ska lyckas. Förhoppningen med denna studie är att skapa en medvetenhet kring betydelsen av hur förskolläraren medvetet eller omedvetet, positionerar sig själv och det enskilda barnet och hur detta påverkar barns subjektskapande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)