Sökning: "läsning ytterligare"
Visar resultat 11 - 15 av 139 uppsatser innehållade orden läsning ytterligare.
11. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
12. Hur speciallärare kan främja ordförrådsutvecklingen hos elever i årskurs F–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Enligt the simple view of reading består läsning av avkodning och språkförståelse och ordförrådet är en betydelsefull komponent i språkförståelsen. Ordförrådsundervisning är inte prioriterad i skolan trots att den har stor betydelse för elevers språk- och läsförståelse, vilket gjorde ämnet angeläget att undersöka. LÄS MER
13. Den absoluta religionsfriheten i RF - absolut redo för reform? En undersökning av om den positiva religionsfriheten borde bli en relativ rättighet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Denna uppsats behandlar frågan om religionsfriheten i 2 kap. 1 § första styck-et 6 regeringsformen (RF) borde omformuleras till en relativ rättighet. LÄS MER
14. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER
15. Bilderböckers magi : en kunskapsöversikt över att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att sammanställa, analysera och presentera vad forskningen anser om att använda bilderböcker i undervisning av andraspråk i grundskolans tidigare år, alltså årskurserna 1 till 6 där eleverna är mellan 6-14 år. Med undervisning i andraspråk och andraspråksundervisning menar vi exempelvis engelskundervisning i det svenska skolsystemet som utgår ifrån svenska som modersmål och förstaspråk. LÄS MER