Sökning: "läsprocessen"

Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade ordet läsprocessen.

  1. 21. Lästräning med BRAVKOD - en intervention : en intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jessica Philip; Wiktoria Görling; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka lästräningsmaterialet BRAVKODs möjligheter i arbetet med elever i lässvårigheter. Vi ville dels ta reda på hur arbetet fungerar för elever i år 3 och 4 och dels ta reda på hur eleverna uppfattar arbetet med metoden. LÄS MER

  2. 22. Lästräning med BRAVKOD - en intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Wiktoria Görling; Jessica Philip; [2012]
    Nyckelord :BRAVKOD; läshastighet; lässvårigheter; lästräning; motivation; ordavkodning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka lästräningsmaterialet BRAVKODs möjligheter i arbetet med elever i lässvårigheter. Vi ville dels ta reda på hur arbetet fungerar för elever i år 3 och 4 och dels ta reda på hur eleverna uppfattar arbetet med metoden. LÄS MER

  3. 23. Mikrotypografins inverkan på läsbarheten hos tryckt brödtext : En forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Gabriel Skoglund; [2012]
    Nyckelord :legibility; typography; microtypography; running text; research review; typeface; font; x-height; letter spacing; letterforms; typografi; läsbarhet; mikrotypografi; brödtext; forskningsöversikt; typsnitt; teckensnitt; x-höjd; teckenavstånd; bokstavsformer;

    Sammanfattning : Hur en texts typografiska utformning påverkar hur enkel den blir att läsa är en fråga som har sysselsatt forskare under lång tid. Förhoppningen har varit att få en bättre förståelse för hur läsning går till och hur man bäst bör sätta text för att underlätta för läsaren. LÄS MER

  4. 24. Läs- och skrivinlärning i årskurs 1-3. Hur kan vi skapa mening och lustfyllt lärande?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jini Murad; [2012]
    Nyckelord :Tal och skrift; Läsprocessen; skrivprocessen; läs-;

    Sammanfattning : Syftet är undersöka varför man kan som lärare använda sig av olika läs- och skrivmetoder för att utveckla bar-nens läs- och skrivförmåga och hur man skapa mening och lust för lärande. Samtidigt att upplysa vikten av lä-randedimensionerna i lärandet och vilken syn på lärande de har i lärandeteorierna och betydelsen av styrdoku-ment. LÄS MER

  5. 25. "Jag läser mycket, jag läser bra" : En studie kring hur elever i årskurs 2 ser på och upplever den egna läsningen och läsprocessen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Annifrid Thålin; [2011]
    Nyckelord :Läsutveckling;

    Sammanfattning : .... LÄS MER