Sökning: "typografi"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade ordet typografi.

  1. 1. Att locka till blodgivning - En studie i GeBlods visuella kommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Celeste Hodgdon; [2018]
    Nyckelord :visuell kommunikation; information; reklam; blodgivning; bildanalys; visuell retorik; färgteori; utsnitt;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka den visuella kommunikationen i ett urval av GeBlods bilder för att förstå dels vilka visuellt retoriska element som används och dels hur GeBlod hanterar utmaningen att kombinera information med reklam. Materialet omfattar sex bilder som analyseras med hjälp av teorier inom visuell retorik, färg, form och typografi. LÄS MER

  2. 2. Tillit genom typsnitt - En undersökning av pålitliga typsnitt för varumärken på webben, utifrån kognitionsvetenskapliga teorier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Lina Nordqvist; [2018]
    Nyckelord :Typsnitt; Typografi; Pålitlighet; Pålitliga typsnitt; egenskaper på typsnitt; Kognitionsvetenskap; Helvetica; Proxima Nova; Arial; Monopol; Roboto; Systembolaget; 1177 Vårdguiden;

    Sammanfattning : Pålitlighet och tillit identifieras som ett viktigt krav för att konsumenter skall lita på en webbplats. Typografi definieras som ett steg för att en webbplatts skall uppfattas som pålitlig. LÄS MER

  3. 3. Att formge en politisk kampanj - En analys om hur visuella medel används inom politiska kampanjer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Karolina Jurcevic; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Valrörelser som bedrivs inför riksdagsval är stora, omfattande arbeten. Trots att mycket tid läggs på dessa, uttrycks ofta ett missnöje över hur kampanjerna har tagits emot. Analysgrupper tas fram för att finna svar på vart kommunikationen kan ha brustit. LÄS MER

  4. 4. Grafiska kommunikationsverktyg för tapetseraren : Att enkelt förmedla ett komplext hantverk

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Katina Schütz; [2018]
    Nyckelord :Upholstery; Craftmanship; Communication; Tapetsering; Möbeltapetsering; Hantverk; Kommunikation;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker jag hur tapetserare kan använda sig av grafisk kommunikation för att enkelt förmedla det komplexa och i många fall dolda hantverket i relation till prissättning inom yrket. Hantverk är redan som det är svårt att ta betalt för och att det delvis dessutom inte är synligt för kunden gör inte det hela enklare. LÄS MER

  5. 5. Varumärke och genus: Formgivning av en visuell identitet för ett fiktivt klädmärke med fokus på att uppfattas genusneutralt

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och InformationsteknikLinköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :David Karlsson Jamous; [2018]
    Nyckelord :könsneutralitet; gender; varumärke; klädvarumärke; grafisk; design;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka hur en visuell identitet för ett fiktivt klädvarumärke kan tas fram för att uppfattas könsneutralt. Könsneutralt i denna studie definieras som något som inte uppfattas specifikt maskulint eller feminint. Studien begränsas till varumärkesnamn, logotyp, färg och typografi. LÄS MER