Sökning: "Vitt snus"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Vitt snus.

  1. 1. Tjejsnuset är det nya! : En kvalitativ studie om hur bilden av vitt snus konstrueras i samspel mellan media och unga vuxna, samt hur vitt snus kodas som manligt respektive kvinnligt.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Elsa Widenström Findell; Silja Jóhannsdóttir; [2024]
    Nyckelord :Vitt snus; genus; reklam; konstruktion;

    Sammanfattning : The study aims to examine the construction of the image of white snus, specifically focusing on the growing trend of female snus use. The analysis will shed light on overall perceptions and attitudes towards white snus, along with its social construction among young adults. LÄS MER

  2. 2. Digital kunskapsdjungel : mångfalden av perspektiv på vitt snus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Lisa Helgertz; Agnes Jörlin; [2024]
    Nyckelord :Socialepistemologi; kunskapskontroverser; vitt snus; fixering av trosföreställningar; kognitiv dissonans; relativisering; vetenskapens inneboende osäkerhet; mediapolis; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explores the social phenomenon of white nicotine pouches and the knowledge claims surrounding it. The scientifically established knowledge about the harmful effects of nicotine is not considered in the study as an isolated message but rather as one message among several others. LÄS MER

  3. 3. "OM ALLA GÖR DET ÄR DET VÄL OKEJ" En kvalitativ studie om unga kvinnors användande av och inställning till nikotinsnus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Anna Eneberg; Ellen Håkansson Lagerhammar; [2023]
    Nyckelord :snus; vitt snus; nikotinsnus; marknadsföring mot kvinnor; influencer marketing; branding; white nicotine pouches; marketing for women.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Over recent years, there has been an increase in young women’s use of white nicotine pouches in Sweden. Statements have been made about this being a problem for public health since young people risk addiction to a harmful product. LÄS MER

  4. 4. ”Vad fan är det där? Det är ju för fan bögsnus!” En antropologisk studie om identitet kring vitt snus och tobakssnus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialantropologi

    Författare :Märta Svensson; [2023]
    Nyckelord :Socialantropologi; snus; identitet; klass; genus.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att besvara frågan hur unga vuxna ser på identitetsskapande kring det vita snuset respektive tobakssnuset. Genom intervjuer och deltagande observationer som gjordes under våren 2023 framkom det hur klass- och genusprocesser skapades samtidigt som identiteten. LÄS MER

  5. 5. Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tilde Strömberg Rye; Hanna Thomasson Dykert; [2023]
    Nyckelord :Wellness; Instagram; vitt snus; femininitet; postfeminism; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. LÄS MER