Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Att läsa är jätteviktigt..." : En studie om vad elever 9-16 år väljer att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Revemark; Marina Walldorf; [2021]
    Nyckelord :Läslust; läsundervisning; läsvanor; motivation; sociala medier.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få kunskap om vad elever läser, deras läsvanor och läslust i åldrarna 9-16 år, så att lärare och speciallärare ska kunna möta elevers intresse och entusiasm och stimulera deras läsutveckling. De tre frågeställningarna löd: Hur ofta och vad läser barn i åldern 9-16 år? Vad är elevers uppfattning om läsning? samt vad kan och brukar lärare göra för att motivera elevernas läsintresse? Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet som menar att människan använder sig av sina olika resurser, såväl språkliga, intellektuella som fysiska för att ta till sig kunskap. LÄS MER

  2. 2. Läsande familjer – en studie av fyra familjers läsvanor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karin Danhage; [2017-11-10]
    Nyckelord :Family; literacy; sociokulturell teori; läsvanor; interaktion;

    Sammanfattning : Mötet med text och läsningen i hemmet går under begreppet family literacy. Innebörden i begreppet family literacy är att människan redan som barn socialiseras in i textens värld främst genom familj, vänner och övriga närstående. Denna socialisering sker genom olikaliteracyaktiviteter som i regel startar när barnen är bebisar. LÄS MER

  3. 3. ”Allt fler barn får allt sämre läsförståelse” : - en diskursanalytisk studie av hur läsförståelse framställs imediedebatten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : På senare år har läsförståelse allt oftare diskuterats i media, på grund av bland annat försämrade resultat i Pisas kunskapsmätningar. Den här studien undersöker med hjälp av kritisk diskursanalys hur läsförståelse framställs i mediedebatten genom att undersöka artiklar från debatt- och ledarsidorna i tre tidningar. LÄS MER

  4. 4. Veckotidningar : En kvalitativ studie om hur socioekonomisk bakgrund påerkar konsumtion av veckotidnigar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Anna Lignell; [2015]
    Nyckelord :Veckotidninar; socioekonomisk ställning; läsvanor;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom åtta semistrukturerade intervjuer försöka förstå hur de olika respondenternas konsumtion av veckotidningar ser ut beroende på deras socioekonomiska bakgrund. Utifrån studiens syfte anses det vid genomförandet att det är av relevans att även studera respondenternas generella läsvanor. LÄS MER

  5. 5. Elevers läsvanor i årskurs 3 : En jämförelse mellan pojkar och flickors inställning till läsning

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Ann Jönsson; [2013]
    Nyckelord :läsvanor; könsskillnader; läsande förebilder; läsning i grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar elevers läsvanor i en årskurs 3 där syftet var att jämföra pojkars och flickors olika inställning till läsning, samt om detta kan kopplas till hur mycket föräldrarna läser. Studien utgår från individuella intervjuer med 12 elever, sex pojkar och sex flickor. LÄS MER