Sökning: "lärares inställning"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden lärares inställning.

  1. 1. ”...man vill vara jäkligt noga med att man liksom inte övergår till någonting som är rasism.” : En kvalitativ studie om verksamma lärares perspektiv på det aktuella arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elsa Jansson; Moa Jillefors; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Hedersrelaterat våld och förtryck; Skolförändring; Grundskola; Lgr 22;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka förståelsen för det aktuella arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck i skolan utifrån verksamma mellanstadielärares perspektiv. Studien utgår från socialkonstruktionismen. LÄS MER

  2. 2. ”Tillsammans blir vi smartare än en”. : En kvalitativ studie om lågstadielärares syn på litteratursamtal i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Gyllensvan Hjalmarsson; [2023]
    Nyckelord :Litteratursamtal; intervju; systematisk observation; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; kommunikativa stöttor; lågstadielärare; Tengbergs läsarter; Chambers samtalsmodell;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie ska undersöka hur tre lärares arbetssätt och inställning till litteratursamtal i undervisningen ser ut. Tidigare forskning visar på många fördelar för elevers språk- och begreppsutveckling samt ett flertal andra positiva effekter på elevernas lärande genom litteratursamtal. LÄS MER

  3. 3. Ämnesspråk i svenskämnet : En fallstudie av tre gymnasielärares attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rasmus Stahlin; Elin Lindström; [2023]
    Nyckelord :Ämnesspråk; gymnasielärare; attityder; bedömningspraktiker; studieförberedande program; yrkesförberedande program;

    Sammanfattning : Ett gemensamt ämnesspråk mellan lärare och elev är en förutsättning för att kunna samtala med ämnesspecifika ord, begrepp och termer inom ett visst område. Svenskämnets specifika språk ligger till grund för undervisnings- och bedömningspraktiker. LÄS MER

  4. 4. Lärares användning och upplevelse av laborativt arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melinda Johansson; Veronica Bäckström; [2022]
    Nyckelord :laborativt arbetssätt; laborativt material; lågstadielärare; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilken utsträckning lågstadielärare använder det laborativa arbetssättet i matematikundervisningen samt deras upplevelse av det laborativa arbetssättet. För att undersöka detta genomfördes en enkätundersökning där 21 lärare deltog samt fyra intervjuer med lågstadielärare. LÄS MER

  5. 5. Kontextuell grammatikundervisning för elevers skrivutveckling : En kunskapsöversikt i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Criddle Sikrot; Amanda Söderholm; Evelina Ekstrand; [2022]
    Nyckelord :Kontextuell; grammatikundervisning; text; skriva;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka vilka utfall som kontextuell grammatikundervisning kan ha på elevers textskrivande i grundskolan. Kontextuell grammatikundervisning innebär att grammatik undervisas i samband med övrig undervisning och inte för sig själv. LÄS MER