Sökning: "legitimeringsanalys"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet legitimeringsanalys.
21. Ett monumentalt misslyckande : En diskursanalys av veteranmonumentet Restare
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Ett monument hyser samhällets kollektiva värderingar och ideal. I denna studie undersöks hur olika aktörer tillskriver betydelser till det kontroversiella svenska veteranmonumentet Restare i texter. LÄS MER
22. Varför ska vi styras av värdegrundtexter? : En legitimeringsanalys av värdegrundtexter från statliga myndigheter och kommuner.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats syftar till att undersöka hur vissa statliga myndigheter och kommuner i Sverige legitimerar värdegrundtexter. Värdegrundtexter - en företagsinspirerad metod - har börjat spela en viktig roll i den offentliga verksamheten. LÄS MER
23. Legitima språkråd : En kritisk diskursanalys av makt i Språkrådets frågelåda
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : I denna uppsats undersöker jag hur språkrekommendationerna i Språkrådets frågelåda legitimeras och vad läsaren måste acceptera som sant för att rekommendationerna ska vara rimliga. Det är en kritisk diskursanalys som ser makt som socialt sammansatt. Jag använder metoderna legitimeringsanalys och presuppositionsanalys. LÄS MER
24. ”Livskvalitet när du blir äldre” En legitimeringsanalys av textmaterial från Kungsbacka kommuns äldreomsorg
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Äldre är enligt tidigare forskning en heterogen del av befolkningen, med stora variationer i livsvillkor. Undersökningen syfte är mot bakgrund av detta att undersöka hur äldre som kategori konstrueras när Kungsbacka kommun i sitt informationsmaterial om äldreomsorg legitimerar sin verksamhet. LÄS MER
25. Modelläsare i svensk resereklam Hur modelläsare konstrueras i annons, katalog och Facebookgrupp
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Uppsatsen visar vilka modelläsare som konstrueras i nutida svensk resereklam, närmare bestämt i tre resebolags dagstidningsannonser, katalogtexter och Facebookgrupper. Modelläsaren är textens inbyggda läsare, en social identitet som sändaren anpassar sin text efter. Resereklamens texter är multimodala. LÄS MER