Sökning: "lekens fyra färdigheter"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lekens fyra färdigheter.

  1. 1. Leken som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie kring lågstadielärares uppfattning av leken i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Skyman; Sara Tallroth Elofsson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; didaktik; lärares uppfattningar; grundskola; pedagogisk lek; pedagogiskt verktyg; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka verksamma lärares uppfattningar av leken som ett pedagogiskt verktyg för lärande i årskurs F-3. För att undersöka detta syfte har tre forskningsfrågor formulerats, vilka fokuserar på lärares definition av pedagogisk lek, lekens relevans för lärandet och inställning till leken som ett pedagogiskt verktyg. LÄS MER

  2. 2. "Att få möjlighet att leka, det är livet" : En studie om barn i behov av särskilt stöd och hur förskollärare samt specialpedagoger uppfattar lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olle Dahlquist; Pontus Klingenström; [2019]
    Nyckelord :Förskola; specialpedagogik; barns lek; intervjuer; teoretiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka lekens betydelse för specialpedagogiken i förskolan. Studien består av två olika delar, där delstudierna inriktar sig på förskollärares och specialpedagogers syn på det nämnda syftet. I studien intervjuades sex förskollärare och fyra specialpedagoger. LÄS MER

  3. 3. Lekens betydelse för barnens lärande i förskolan : En observationsstudie på tolv förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lisa Blomberg; [2009]
    Nyckelord :lek och lärande; leken och lärande i förskolan; social kompetens och lärande;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka lekens betydelse för barnens lärande i förskolan samt lekens betydelse för barnens sociala kompetens. Två frågeställningar är centrala. LÄS MER