Sökning: "lilla ekonomin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden lilla ekonomin.

  1. 1. Böndernas nya värld : en uppföljande studie av tre gårdar i jordbrukets omvandling 1981–2019

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Martina Nilsson; [2019]
    Nyckelord :jordbruk; bonde; livsform; nyliberalism; dispossession; förändring;

    Sammanfattning : Åren 1981–2 genomfördes en samtidsdokumentation av jordbruket på tre gårdar i Uppland. I den här uppsatsen återkommer jag till dessa tre med en vilja att förstå hur jordbrukets strukturrationalisering i den nyliberala eran påverkar livet på den individuella gården. LÄS MER

  2. 2. Utformning av och växtförslag till urbana odlingslotter

    M1-uppsats, SLU/Agrosystems (until 121231)

    Författare :Ann Andersson; [2010]
    Nyckelord :utformingsförslag; odlingslotter; urban odling; hushåll;

    Sammanfattning : Miljöförstöringen har varit i blickfånget i ett par år nu. Människor börjar mer och mer bry sig om hur man själv kan påverka och minska sina egna miljöutsläpp. Den stora boven i dramat är alla transporter som används för att frakta bland annat grönsaker och andra livsmedel. LÄS MER

  3. 3. Småföretagare : Hur är det att starta ett företag inom klädbranschen?

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Madeleine Marthinusen; Malin Gyllgård; [2009]
    Nyckelord :småföretagare; entreprenörskap; strategier;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har utvecklingen gått snabbt inom detaljhandeln och den har ökat kraftigt. Marknaden har blivit tuffare och det är framförallt de stora kedjorna som har växt. LÄS MER

  4. 4. småföretagens användning av Internet som en marknadsföringsstrategi : en fallstudie av tre företag i stockholmsregionen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Monia Belgacem Belkhir; Soumaya Ferchichi; [2006]
    Nyckelord :marknadsföring; småföretag; Internet;

    Sammanfattning : This study is on how small companies can use the Internet as a part of their marketing strategy to gain a leverage on their competitors with small means to survive and expand in the global market. Many Swedish small companies still don’t have a sufficient knowledge on how to use the communication channel despite the various advantages the Internet offers. LÄS MER