Sökning: "mäta lönsamhet"

Visar resultat 6 - 10 av 73 uppsatser innehållade orden mäta lönsamhet.

  1. 6. BeeFarm : Innovativ hållbarhetstjänst för ökad matproduktion genom pollinering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Andreas Åkesson; Ludwig Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; pollinering; Skördeökning; hållbarhetstjänst; innovation; affärsutveckling; företagsutveckling;

    Sammanfattning : Idéerna till BeeFarm startade under våren 2020 med en strävan efter att lösa en av världens största utmaningar. Utmaningen som vi står inför är att pollinerande insekter såsom bin minskar. Färre bin hotar den globala livsmedelsproduktionen då 75% av all mat som produceras i världen är beroende av insektspollinering. LÄS MER

  2. 7. Kan lantbrukares financial literacy påverka deras möjligheter till att få lån vid en investering? : en kvantitativ enkätstudie

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Elin Jonasson; Axel Magnusson Björk; [2021]
    Nyckelord :Investering; financial literacy; finansiell förmåga; lån; lantbrukare; bank; finansiering; Investment; financial literacy; loan; farmer; bank; financing;

    Sammanfattning : För att bibehålla eller öka livsmedelsproduktionen i Sverige behövs investeringar och möjlighet till utveckling för lantbruksföretag. Vidare är branschen kapitalintensiv och möjligheter till finansiering behövs, något som kan upplevas som svårt att få. LÄS MER

  3. 8. Techno-economic feasibility for residential Local Energy Communities: Case study of Italy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Linda Colarullo; [2021]
    Nyckelord :Local Energy Community; Energy Sharing; Italy; Virtual Regulation Model; Distributed Renewable Energy Resources; Self-consumption maximization; Demand Side Management;

    Sammanfattning : The use of renewable energy has proven to be essential for the decarbonisation of the energy system, bringing changes on both the production and consumption side, with an increase of renewable energy in the mix and a change in the role of consumers. From passive actors, Consumers are becoming Prosumers (producers and consumers) of self-generated energy, with the potential of becoming the pillar of the energy sector transition. LÄS MER

  4. 9. Stig ombord på det digitala skeppet - Hur påverkas organisationssocialiseringen av en digital onboardingprocess?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Johanna Rise; Lina Bomke; [2021]
    Nyckelord :Onboarding process; organizational socialization; digitization; digital transformation; communication channels; employee engagement; motivation; Onboardingprocess; organisationssocialisering; digitalisering; digital transformation; kommunikationskanaler; medarbetarengagemang; motivation;

    Sammanfattning : Vid varje nyanställning sker en introduktion för nyanställda, en så kallad onboarding. Onboardingprocessen är en viktig process som, om den genomförs korrekt, kan generera att nyanställda lättare förstår sin roll, får ökad motivation till dagligt arbete och känner en högre lojalitet till sina medarbetare. LÄS MER

  5. 10. Customer relationship management effekter på intern försäljningskontroll : En kvalitativ flerfallsstudie som undersöker de effekter som uppstår vid användandet av CRM på intern försäljningskontroll

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Emanuel Hedberg; Lukas Hedberg; Jacob Widepalm; [2021]
    Nyckelord :Customer relationship management; internal sales control.; Customer relationship management; intern försäljningskontroll;

    Sammanfattning : Bakgrund: Customer Relationship Management (CRM) framkom under 1970-talet och översätts på svenska till kundrelationshantering och är en kategori av integrerade, datadrivnaprogramvarulösningar som förbättrar interaktionen och affärer med kunder. CRM-system bidrar till att hantera och upprätthålla kundrelationer. LÄS MER